Frågor och svar | Kategori: Klaga och ångra

Minderårig beställt på nätet, vad gäller?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej
Min dotter som är 14 år har beställt vara över nätet

När jag ringde och ifrågasätter varför en minderårig kan beställa saker på nätet.
De säger att hon fyllde i alla personuppgifter som krävdes.
Vi behöver betala frakten för paketet som levererarats och nästa paket som redan är skickat av företaget.
Kan de kräva att hon ska betala frakten? Hon har ingen kunskap om det finstilta i erbjudandet.

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Monica,

Om din dotter är 14 år har hon ingen rätt att ingå avtal utan vårdnadshavarens samtycke. Om företaget hon har handlat av menar att det fanns ett samtycke, är det de som har bevisbördan för det.

Har det inte funnits något samtycke är avtalet inte giltigt och ni ska då inte drabbas av några kostnader på grund av det. Kontakta i så fall företaget hon handlat av och förklara att avtalet är ogiltigt på grund av att hon bara är 14 år och inte har haft samtycke. Om företaget då vill ha tillbaka de varor som de redan har skickat får företaget stå för returfrakten.

Får ni en faktura från företaget har ni möjlighet att bestrida den, det vill säga protestera mot den. Det ska ni i så fall göra skriftligen, till exempel via ett mejl så att ni kan visa att ni har bestridit. När ni bestridit får ni förklara tydligt att ni inte tänker betala och varför ni inte tänker betala.

Läs mer om att bestrida en faktura.

Om ni inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
 
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Vi har upptäckt att vår 9åring handlat på xbox one för närmare 18.000. Vi upptäckte detta när vi fick en kreditkortsräkning på ett kort som vi i stort sett aldrig använder. Vi kollade då kortet och ser att det kommer att komma en faktura på 17.000, denna var på 600. Hur gör Vi? Finns det någon hjälp att få? Vi är helt förtvivlade...

Sanna

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Sanna,

Barn som är under 18 år kan inte ingå giltiga avtal utan vårdnadshavarens tillstånd.

Har du inte godkänt att ditt barn får köpa något på Xbox One kan du hävda att köpen som gjorts är ogiltiga. Börja därför med att kontakta företaget som barnet har handlat av och meddela att du inte tänker betala. Tänk på att kontakta företaget skriftligen, gärna via mejl.

För att kunna kräva betalning av dig måste företaget kunna visa att det finns ett giltigt godkännande från dig. Att ditt barn exempelvis har fått låna din telefon eller surfplatta räcker inte som godkännande, men har du däremot lämnat ut koder eller lösenord kan det ses som att du har godkänt köpet och då kan du alltså bli tvungen att betala.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej
Min minderåriga har spelat och handlat på nätet på mitt kort som han olovligt har tagit. Problemet är att nästan alla transaktioner går via PayPal. Jag har pratat med dom och dom säger att det är inget som dom tar på sig något ansvar för. Då han har klickat i att han är 18 år och att han använt ett giltigt kort. Dom bryr sig inte om ifall kortet är stulet eller har använts av en minderårig säger dom. Det kan dom inte ha koll på. Jag har även kontaktat ex Twitch och playstation som säger att dom inte kan göra någon återbetalning då det har gått via PayPal. Medans Steam ett annat spelbolag säger att det inte är några problem. Jag känner att jag inte riktigt har koll på om det är PayPal som jag ska ta kontakt med igen och vad gäller där.

Camilla

Svar:

Christine
Christine
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Camilla,

Du ska ta kontakt med det företag som den minderåriga har ingått ett avtal med. Transaktionen går via PayPal men avtalet är med en annan part och det är den parten du ska meddela vad som har hänt. Tillvägagångssättet beskriver Johanna i tråden ovan. Vad jag förstår så ligger inte problemet hos företaget som den minderåriga handlat av och då finns det inget som hindrar att du föreslår att företaget återbetalar pengarna och sedan korrigerar det med PayPal. 

Du får gärna ringa oss på 0771 - 525 525 om du har ytterligare funderingar.

Vänligen,

Christine
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor