Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Kan jag avbeställa glasögonen?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej, jag har beställt glasögon i butik den 20/10 och var till baka dagen efter och talade om att jag ville avboka men då sade butiksbiträdet att det inte gick för hon hade redan skickat beställningen. vad gäller?

Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Kerstin,

Du har rätt att avbeställa glasögonen innan de har levererats till dig. Butiken kan då inte kräva att du ska genomföra köpet och betala för glasögonen. Butiken har däremot rätt att kräva ersättning av dig om de har haft kostnader i samband med beställningen.

Ibland kan det exempelvis vara så att företaget har hunnit tillverka en viss del av varan, såsom glasen till ett par glasögon. Företaget kan då ha rätt till ersättning för glasen om de exempelvis får lov att sälja glasen till ett lägre pris eller inte går att sälja alls.

Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Jag hämtade ut glasögon igår. Men jag tycker inte om dem. Dom är melerade men de jag provade i butiken var inte alls lika mycket färg på, som de jag fick själv. Har jag rätt att byta?


Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Annica,

Om du har någon bytesrätt eller öppet köp kan jag tyvärr inte svara på, det måste du fråga butiken om eftersom både öppet köp och bytesrätt är helt frivilligt för butiker att erbjuda. Öppet köp och bytesrätt är inte reglerat i lag.

Reklamationsrätt
Om det skulle vara något fel på glasögonen, till exempel om du anser att du inte har fått det du och säljaren kom överens om så har du rätt att klaga till butiken. Du har bevisbördan för att det faktiskt är något fel med glasögonen.

Det är bra om du tar skriftlig kontakt med butiken och klagar på glasögonen, så att du sedan också kan bevisa att du har klagat och när du har klagat.

När du reklamerar har butiken i första hand rätt att få åtgärda det som är fel, som till exempel att byta ut glasögonen. Du har alltså inte direkt rätt att häva köpet och lämna tillbaka glasögonen utan att ge butiken möjlighet att rätta till det som är fel.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor