Frågor och svar | Kategori: Mobil, tv, bredband

Måste jag betala för bredbandet trots flytt?

Lyssna

Fråga från konsument:

Jag har haft ett bredbandsabonnemang i ett halvår men ska nu flytta. Det går inte att använda tjänsten i min nya lägenhet utan jag måste teckna ett nytt abonnemang hos ett annat företag. Trots detta säger min nuvarande operatör att jag måste betala ytterligare ett halvår, kan det verkligen stämma?

Svar:

Janet
Janet
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Alf,

Ja, om du har ett abonnemang med bindningstid måste du betala för det återstående halvåret.

Utifrån din beskrivning låter det troligt att ditt nuvarande abonnemang är ett avtal med bindningstid på 12 månader. Det innebär att både du och operatören är bundna till avtalet under denna tid. Du är alltså betalningsskyldig även om operatören inte kan leverera till din nya adress, om det inte står i ditt avtal att du har möjlighet att säga upp avtalet i förtid.

Även om du inte har rätt att säga upp avtalet kan det vara värt att fråga operatören om det går att minska kostnaden på något sätt, exempelvis genom att överlåta avtalet till någon annan.

På Telekområdgivarnas webbplats hittar du mer information om vad du behöver tänka på när du flyttar till ny adress

Telekområdgivarna ger också vägledning i frågor som rör abonnemang för tv, telefoni och bredband.

Vänligen

Janet
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor