Frågor och svar | Kategori: Klaga och ångra

Vad gäller för rea?

Lyssna

Fråga från konsument:

Måste fråga er om en sak som jag verkligen blir irriterad på. Jag tycker att det är många företag som använder ordet "rea" på helt fel sätt. Vissa har rea-skyltar uppe i princip året om, och tittar man noga så ser man ibland att priserna knappt är sänkta. Känns som att det bara handlar om att lura till sig kunder tycker jag. Vad finns det för regler kring detta?

Svar:

Isabelle
Isabelle
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Mirja,

På rea ska det vara väsentligt lägre pris. Vad som räknas som väsentligt lägre pris beror på vilken bransch det gäller och vilka varor det rör sig om.

Hur begränsad tiden ska vara för att butiken ska få kalla det rea går inte att ange exakt, det får bedömas från fall till fall. Men enligt Marknadsdomstolen (MD) bör en rea normalt pågå i några få veckor.

Om du tycker att ett företag använder sig av rea på fel sätt kan du informera Konsumentverket om detta genom att göra en anmälan.

Gör en webbanmälan till Konsumentverket

Vänligen

Isabelle
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Jag håller med Mirja fullständigt!
Tror butikerna att konsumenten är dum. Det är ju ALLTID REA. Kunderna går bara och tittar på reapriser och rabatter utan att reagera. Lagstadga två reor per år, vårrea och höstrea!
Se nu under decembermånad då det skall vara handlarnas bästa tid. Vilken butik är det som inte har REA? I December innan jul!
Inför vår och höst rea, så var det förr, men det var inte bättre förr det är sämre nu!


Svar:

Isabelle
Isabelle
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Thorsten,

Tack för din kommentar. Precis som jag skrev till Mirja får du gärna göra en anmälan till Konsumentverket om du ser företag som använder sig av rea-begreppet på fel sätt.

Gör en webbanmälan till Konsumentverket

Vänligen

Isabelle
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Om man köper ett par skor på Black friday och det är fel storlek ska man betala mellanskillnaden om man byter dagen efter

Urban Eriksson

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Urban,

Om du köper något i en butik är det upp till butiken att välja om de erbjuder öppet köp eller bytesrätt. Det är alltså ingenting som är reglerat i lag. Av den anledningen måste du kolla med butiken vad som gäller i detta läge, om du har öppet köp/bytesrätt eller inte.

Har du handlat på nätet har du ångerrätt i 14 dagar. Det betyder att du kan ångra köpet och lämna tillbaka varan. Du kan dock inte kräva att få byta varan till en annan vara kostnadsfritt om du exempelvis har köpt fel storlek, om inte företaget själva erbjuder den möjligheten.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor