Frågor och svar | Kategori: Pris och betalning

Är det tillåtet för butiker att neka kontant betalning?

Lyssna

Fråga från konsument:

Jag var inne i kiosken på hörnet där jag bor igår, brukar nästan aldrig handla där. När jag kommer till kassan säger killen som står där att jag inte kan betala med kontanter. Men det ska väl ändå vara en rättighet att få betala hur man vill?! Känns helt galet.

Svar:

Janet
Janet
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Larsa,

Nej, det är faktiskt ingen rättighet att själv välja betalmedel. Företag får välja vilken typ av betalning de tar emot. Det är alltså tillåtet att exempelvis bara ta emot kortbetalning.

Det enda undantaget är när man betalar för sjukhusvård, då måste landstinget erbjuda patienterna möjligheten att betala med kontanter.

Vänligen

Janet
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej, jag bor i Jönköpings län och där vägrar både min vårdcentral och sjukhuset Ryhov att ta emot kontant betalning. Dom säger att man måste betala med kort eller så skickar dom en faktura. Är det lagligt? Om inte, hur får man Landstinget att rätta till det?


Svar:

Hej Jonas,

I det fallet bör du få möjligheten att betala fakturan kontant.

Som min kollega nämnt innan så har landstinget en skyldighet att ta emot betalning av patientavgifter med kontanter. Detta gäller enligt en dom i Högsta förvaltningsrätten, som är högsta instans. Det innebär att domen är prejudicerande, det vill säga vägledande för alla sjukhus och vårdcentraler i landet.

Du hittar domen här

Går det inte att betala fakturan kontant kan du börja med att hänvisa vårdcentralen eller sjukhuset till domen ovan. Skulle det inte hjälpa så finns det några olika vägar att gå:

  • Du har möjlighet att bestrida fakturan med hänvisning till domen. Bestrider du så kan det hända att ditt ärende prövas i domstol. För att undgå risken för betalningsanmärkning kan du kontakta Kronofogden. De kan ge information om betalning och bestridande av ett krav från myndigheter. 
  • Har du fått kravet om kortbetalning (alternativt faktura utan möjlighet till kontantbetalning) i ett beslut så ska du ha möjlighet att överklaga beslutet. Vårdcentralen/sjukhuset ska ge dig information om hur du överklagar. 
  • Du kan också klaga hos Justitieombudsmannen, JO, om du anser att du blivit felaktigt behandlad av en myndighet.

Läs mer om hur du gör en JO-anmälan här

Vänligen



Fråga från en konsument

hej
jag var hos en frisör och han accpterade inte kortbetalning är det lagligt då?


Svar:

Hej Adnan,

Ja, en frisörsalong väljer själv vilka betalsätt de väljer att använda. Du kan alltså inte kräva att få betala med exempelvis kort hos frisören.

Vänligen



Fråga från en konsument

hej
Jag ser att ni skriver att sjukhus är tvungna att ta emot kontanter, när man söker vård. dock så tar inte centralkliniken östra inte emot kontant betalning? vad gäller då?


Svar:

Hej Maria,

Om du blivit nekad att använda kontanter för att betala för vård, så kan du kontakta patientnämnden i ditt landsting eller din region. Patientnämnden kan hjälpa dig med att få svar på dina synpunkter eller klagomål.

För att få kontakt med patientnämnden kan du fråga vårdpersonalen där du har fått vård. Det ska också finnas information på landstingets eller regionens webbplats. Du kan ringa eller skriva till patientnämnden.

Du hittar mer information om detta på 1177 Vårdguidens webbplats.

Vänligen



Fråga från en konsument

Hejsan
Är det inte så att en affär kan neka kontantbetalning om de har avtalat så med kund och att det betraktas som avtalat om ett anslag finns i affären? Finns inte någon sådan information anslaget finns heller inte avtal och då skall väl affären eller restaurangen acceptera kontantbetalning.
Jag tror mig ha läst detta någonstans men är alls inte säker.
Mvh K-J Karlsson

Karl-Johan Karlsson

Svar:

Jenny
Jenny
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Karl-Johan,

Eftersom vi i Sverige har avtalsfrihet kan företag själva välja vilka betalmedel de accepterar, detta regleras inte i någon lag. Det bör däremot finnas ett synligt anslag, att de till exempel endast accepterar kort, så att du enkelt ska kunna välja om du vill handla där eller inte.

För banker finns det däremot speciella regler som trädde i kraft 1 januari 2020.

Läs mer om reglerna för bank på Konsumenternas webbplats

Vänligen

Jenny
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hejsan
Ni svarar att det bör finnas ett synligt anslag. Frågan var om detta endast är en rekommendation eller om det är ett krav.

Karl-Johan K.

Karl-Johan Karlsson

Svar:

Jenny
Jenny
Vägledare,
Hallå konsument

Hej igen,

Då anslag inte regleras i konsumentlagstiftningen kan du kontakta Konsumenternas Bank- och finansbyrå för mer ingående information. De är experter inom området och kan svara på vilka regler som gäller om för anslag och vad reglerna grundar sig på.

Här hittar du Konsumenternas kontaktuppgifter

Vänligen

Jenny
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor