Frågor och svar | Kategori: Klaga och ångra

Vad gör jag med varor som jag inte har beställt?

Lyssna

Fråga från konsument:

Jag har fått ett paket med hälsokostprodukter men jag har inte beställt något! Vad gör jag? Måste jag betala?

Svar:

Janet
Janet
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Emma,

Nej, du behöver inte betala för något som du inte har beställt. Om företaget påstår att du har gjort en beställning måste de bevisa att den beställningen finns.

Om du har fått en faktura med i paketet är det viktigt att bestrida (protestera mot) den och förklara varför du inte tänker betala. Skriv till företaget, gärna via mejl, och spara en kopia på det du skickar.

Du är inte skyldig att betala returfrakten om du inte har beställt något. Be företaget skicka en returfraktsedel om de vill ha tillbaka varorna.

Vänligen

Janet
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hur länge är man skyldig att ha kvar varan (hålla på den) i väntan om dom vill ha tillbaka varan i ett sådant här fall?


Svar:

Isabelle
Isabelle
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Dennis,

När det gäller den här typen av situationer finns det tyvärr ingen lag som säger hur länge du måste behålla varan. Därför kan det vara bra att skriva till företaget, exempelvis via mejl, och begära att de skickar en retursedel för frakten tillbaka (eller kommer och hämtar varan).

Vänligen

Isabelle
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Men om det innebär stort besvär att ta sig till postombud vad har man då för rättigheter? Kan jag kräva att dom avhämtar varorna? Och har jag rätt att bli ersatt för transport till postombud och ev emallering?

Anders

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Anders,

Du är som sagt inte skyldig att betala något om du har fått hem varor som du inte har beställt. Om du kommer att få kostnader på grund av att företaget vill ha tillbaka de varorna får du skriva det till företaget och förklara det.

Kräver företaget att du till exempel packar varorna på ett visst sätt med något emballage så är det också företaget som ska stå för kostnaden för emballaget.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor