Frågor och svar | Kategori: Obeställd vara

Vad gör jag med varor som jag inte har beställt?

Lyssna

Fråga från konsument:

Jag har fått ett paket med hälsokostprodukter men jag har inte beställt något! Vad gör jag? Måste jag betala?

Svar:

Janet
Janet
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Emma,

Nej, du behöver inte betala för något som du inte har beställt. Om företaget påstår att du har gjort en beställning måste de bevisa att den beställningen finns.

Om du har fått en faktura med i paketet är det viktigt att bestrida (protestera mot) den och förklara varför du inte tänker betala. Skriv till företaget, gärna via mejl, och spara en kopia på det du skickar.

Du är inte skyldig att betala returfrakten om du inte har beställt något. Be företaget skicka en returfraktsedel om de vill ha tillbaka varorna.

Vänligen

Janet
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hur länge är man skyldig att ha kvar varan (hålla på den) i väntan om dom vill ha tillbaka varan i ett sådant här fall?


Svar:

Hej Dennis,

När det gäller den här typen av situationer finns det tyvärr ingen lag som säger hur länge du måste behålla varan. Därför kan det vara bra att skriva till företaget, exempelvis via mejl, och begära att de skickar en retursedel för frakten tillbaka (eller kommer och hämtar varan).

Vänligen



Fråga från en konsument

Men om det innebär stort besvär att ta sig till postombud vad har man då för rättigheter? Kan jag kräva att dom avhämtar varorna? Och har jag rätt att bli ersatt för transport till postombud och ev emallering?


Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Anders,

Du är som sagt inte skyldig att betala något om du har fått hem varor som du inte har beställt. Om du kommer att få kostnader på grund av att företaget vill ha tillbaka de varorna får du skriva det till företaget och förklara det.

Kräver företaget att du till exempel packar varorna på ett visst sätt med något emballage så är det också företaget som ska stå för kostnaden för emballaget.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Idag fick jag ett sms om att jag har ett paket från PaiYou att hämta ut hos mitt postombud.
Har dock aldrig gjort någon beställning från dem.
Räcker det med att jag inte hämtar ut paketet, utan bara låter det gå tillbaka till dem?

Ulla Folkerud

Fråga från en konsument

Hej! Jag har fått ett paket från paiyou som jag INTE har beställt något från. Av den anledningen tänker jag inte hämta ut paketet Paketet returneras 2021-06-01. Är det rätt att agera på detta sätt? På Instagram ser jag inte någon möjlighet till kontakter med dem

Mariann Levin

Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Ulla och Mariann,

Har ni inte beställt något behöver ni inte hämta ut paketet. Kontakta företaget skriftligen och meddela att ni inte har beställt något.

Om det kommer ett betalningskrav kan det bestridas och hänvisa till att ingen beställning är gjord. Det är upp till företaget och bevisa att det finns ett avtal mellan er.

Läs mer om att bestrida ett felaktigt krav

Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Jag har tackat ja till ett provpaket med hälsokost. Betalade enbart porto men nu visar det sig att det fortsatte i ett abonnemang. Har kontaktat företaget och vill returnera detta som nu kommit. Men dom vägrar detta. Har tydligen ingen ångerrätt. Hur gör jag. Måste jag betala denna fakturan. Abonnemanget är avslutat nu.
Mvh Anita

Anita öhrbom

Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Anita,

Det beror på vad som står i avtalet. Har bundit dig till en viss tid är du skyldig att betala för det. Börja med och se över avtalsvillkoren för att se vad som gäller.

Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor