Onlineresebyråer lovar att skärpa sig

Nyhet: Publicerad 27 juni 2023

Nu blir det lättare för dig som resenär att få tillbaka dina pengar ifall ditt flyg blir inställt. Om du har köpt din biljett via en onlineresebyrå ska du få dina pengar inom sju dagar från att företaget fått pengar från flygbolaget.

Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.

Under pandemin ställdes mängder av flygningar in och flygresenärer fick vänta länge på återbetalning. Resenärer som köpt sina biljetter via en onlineresebyrå har i anmälningar beskrivit att de inte fått sina pengar återbetalda och att resebyrån och flygbolaget skyller på varandra. Det visade sig också att många hade problem med att komma i kontakt med resebyrån.

Onlinereserbyråerna har nu lovat att skärpa sig. En EU-insats med Konsumentverket i spetsen, har mynnat ut i att företagen ska bli snabbare på att återbetala biljetter vid inställda flyg. Konsumenterna ska få sina pengar tillbaka inom sju dagar från att företagen fått pengar från flygbolagen.

Insatsen gäller onlineresebyråerna Etraveli (har varumärken som Seat24, Supersavertravel), Edreams (har bla varumärket Travellink) och Kiwi.

Bolagen har också gått med på att rensa sina backlogs vad gäller återbetalningar samt att ha kontaktuppgifter (telefonnummer och e-postadress) tillgängliga på sina webbplatser.

Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.