Om du blir skadad eller sjuk på resan

Nyhet: Publicerad 13 februari 2024

Ibland blir resan inte som man tänkt. Men om du blir skadad eller sjuk kan du ha rätt till ersättning. Här är allt du behöver veta.

Att tänka på innan resan

Kontrollera att du och eventuella medresenärer har ett avbeställningsskydd och vad det i så fall omfattar. Avbokningsskydd kan ingå i din hemförsäkring och om du betalat resan med kreditkort, annars kan du köpa till ett. Ska du ägna dig åt aktiviteter som till exempel off-piståkning, bergsklättring eller hyra moped? Då är det bra att veta att dessa och andra aktiviteter kan klassas som riskfyllda och är därför undantagna i hemförsäkringens reseförsäkring. Du kan teckna en extra separat reseförsäkring för ett bättre skydd. Om du ska åka utomlands och vara borta mer än 45 dagar så gäller inte den reseförsäkring som normalt ingår i en hemförsäkring. Hör av dig till försäkringsbolaget om du har behov av en separat reseförsäkring.

Om du blir sjuk eller skadad före resan

Om du vill avbeställa resan på grund av sjukdom eller skada behövs ett avbeställningsskydd. Oftast behöver du ett läkarintyg där läkaren intygar och motiverar varför du inte kan resa. Det är viktigt att du undersöker vad som står i villkoren för ditt avbeställningsskydd gällande sjukdomar och vad du behöver skicka in till försäkringsbolaget för att uppfylla villkoren.

Om du blir sjuk eller skadad på en resa i Sverige

I alla hemförsäkringar ingår en reseförsäkring som ger dig rätt till viss ersättning vid sjukdom eller skada. Villkoren ser dock olika ut beroende på vilket försäkringsbolag du har, kolla vad som gäller för just din försäkring. Det är bra att veta att det krävs att du övernattar ett eller två dygn på annan ort för att försäkringen ska gälla. Olycksfallsförsäkring ingår normalt inte i hemförsäkringen, men om du har tecknat en extra sådan kan den täcka kostnader du drabbas av på grund av en olycka på din semester i Sverige.

Om du blir sjuk eller skadad på en utlandsresa

Din hemförsäkrings reseförsäkring täcker kostnader vid akuta sjukdomar och olycksfall på utlandsresan. Hör av dig till ditt försäkringsbolag för få reda på vilka villkor som gäller för just din försäkring. Utan reseförsäkring kan du drabbas av mycket höga kostnader om du exempelvis behöver vård utomlands eller ambulansflyg hem.