Dropshipping: Fem tips för att inte bli lurad

Nyhet: Publicerad 15 april 2024

Dropshipping är en affärsmodell som har blivit allt vanligare, särskilt på sociala medier. Samtidigt hör många konsumenter av sig till Konsumentverket för att de fått problem när de handlat modeprodukter på nätet. Längst ner i artikeln hittar du fem tips för att undvika problem när du handlar av ett dropshippingföretag.

Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.

Foto: Johner

Dropshipping är en speciell form av distanshandel där företag säljer varor online utan att ha ett eget lager. I stället skickas produkterna direkt från grossisten eller leverantören till dig som kund. Man kan säga att företaget du handlar av agerar som en mellanhand, och du får varan utan att den först passerar företagets egna lager.

Affärsmodellen i sig är laglig. Men den kan ställa till det för dig som konsument om något går fel med köpet. Till exempel om du inte är nöjd med varan du har köpt. De senaste månaderna har Konsumentverkets vägledning tagit emot ett stort antal ärenden som rör problem vid köp av kläder och skor. I många av dessa fall har det handlat om konsumenter som gjort ett köp av ett dropshippingföretag och sedan fått problem med varan och svårt att få pengarna tillbaka.

Så känner du igen ett dropshippingföretag

När du handlar online kan det vara svårt att veta om du köper från ett företag som använder sig av dropshipping. Här är några tecken att hålla utkik efter:

  • Bristfällig information om leveranstid: Leveranstiden kan vara längre än förväntat eftersom leverantören ofta är baserad utanför EU. Var noga med att kontrollera detta innan du slutför köpet.

  • Otydlig adress: Att företaget anger en privatpersons adress i stället för en företagsadress kan vara ett tecken på dropshipping.

  • Stavfel på hemsidan: Ibland finns det översättningsfel eller märkliga formuleringar på webbplatsen. Detta kan vara ett tecken på att företaget använder dropshipping.

Så gör du för att inte blir lurad på köpet

Här är fem tips till dig som konsument för att undvika stöta på problem vid köp av ett dropshippingföretag. 1. Kolla kontaktuppgifter: Innan du handlar, leta efter telefonnummer, mejladress och fysisk adress på företagets webbplats. Ser det seriöst ut? 2 .Läs Villkoren: Granska avtalsvillkoren noggrant. Var har företaget sitt säte? Hur hanterar de reklamationer och returer? 3. Läs recensioner: Ta reda på vad andra kunder tycker. Kolla även på oberoende sidor för att få en mer objektiv bild. 4. Gör en bildsökning: Använd bildsöksfunktionen i din webbläsare för att se om produkten säljs på andra sidor och till vilka priser. 5. Kredit kan ge dig skydd: Om du betalar med kreditkort eller faktura skyddas du av Konsumentkreditlagen om det uppstår problem med köpet och du inte får kontakt med säljaren.

Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.