Fel på julklappen – så gör du

Nyhet: Publicerad 27 december 2023

Julklappar och julafton är härligt. Men ibland blir det inte riktigt som man har hoppats och tänkt sig. Kanske något blev fel med klappen som du fick eller gav bort? Ta det lugnt, vi hjälper dig att reda ut vad du kan göra beroende på vad som gick snett.

Foto: Johner

Jag vill byta min julklapp. Hur gör jag?

Beroende på hur julklappen är köpt har du olika rättigheter. Om den är köpt på distans, exempelvis via nätet, har du som regel 14 dagars ångerrätt. Det betyder att du kan lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka. Det finns dock vissa undantag för när ångerrätten gäller, exempelvis varor som specialbeställts efter dina önskemål eller hygienartiklar med bruten försegling.

Om julklappen är köpt i butik är det inte säkert att du kan ångra köpet. Många butiker erbjuder bytesrätt eller öppet köp, men det är inget du kan kräva utan är helt upp till butiken att erbjuda.

Jag har tappat bort kvittot till julklappen. Kan jag byta?

Hör efter med butiken om det går bra att lämna tillbaka julklappen utan kvitto. Om butiken erbjuder öppet köp eller bytesrätt, är det deras villkor som styr om du har rätt att nyttja det utan kvitto.

Om din julklapp är trasig eller inte fungerar har du rätt att göra en reklamation. Då behöver du inget kvitto. Men du måste kunna bevisa att du har köpt varan i butiken, när du har köpt varan och till vilket pris. Att ha kvar kvittot är det enklaste sättet att bevisa detta.

Har du inte kvar kvittot kan det fungera med något annat bevis, till exempel ett kontoutdrag. Men för att det ska fungera som bevis måste det gå att se på kontoutdraget vad du har köpt.

Kom ihåg att du har reklamationsrätt i Sverige som gäller i 3 år.

Julklappen jag beställde kom aldrig fram. Vad gör jag nu?

Har du betalat för en vara men inte fått den ska du börja med att kontakta säljaren. Har varan hamnat på villovägar kan du ha möjlighet att få tillbaka pengarna. Dina chanser att få tillbaka dina pengar kan dock skilja sig åt beroende på hur du har betalat: Om du har betalat med kort (ej kredit), Swish, banköverföring eller kontanter kan det vara svårt att kräva pengarna tillbaka om det exempelvis rör sig om ett oseriöst företag. 

Har du däremot betalat med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från din kreditgivare om företaget inte betalar tillbaka.

Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Julklappen jag köpte är på rea nu. Kan jag få tillbaka mellanskillnaden?

Nej, det är inget du kan kräva av företaget. I Sverige har vi fri prissättning, och det innebär att företagen själva bestämmer vilket pris de vill ta för en vara. Det är sedan upp till dig som konsument att avgöra om du vill köpa varan till det satta priset eller avstå.

Men om företaget erbjuder öppet köp i butiken kan du nyttja ditt öppna köp och lämna tillbaka varan. Om den fortfarande finns tillgänglig efter returen kan du välja att köpa den igen. 

Har du köpt julklappen på nätet kan du nyttja din ångerrätt om det inte gått mer än 14 dagar sedan varan kom till dig. 

Jag fick bara mjuka paket av tomten. Vad kan jag göra?

Det står inget i lagen om att du har rätt att få både mjuka och hårda klappar. Mjuka paket behöver inte heller vara sämre än hårda, därför är det svårt att säga om du inte har varit tillräckligt snäll under året. Om du inte är helt nöjd med dina julklappar är det bästa alternativt att skriva till tomten och klaga.