Avtal och villkor

När du köper något, beställer biljetter eller bokar hotellrum ingår du avtal. Därför är det bra att veta vilka regler som gäller när du handlar.

Du måste vara myndig

För att ingå avtal måste du vara över 18 år. Det finns dock tre undantag:

• Om dina föräldrar eller din förmyndare har gett sitt tillstånd till avtalet.
  • Om du har fyllt 16 år har du rätt att handla för pengar som du själv har tjänat.
  • Om du har eget hushåll före 18 års ålder har du rätt att handla till hushållet.

Om du är under 18 år måste varorna betalas kontant. För att handla på kredit måste du vara över 18 år eller få avtalet godkänt av en förmyndare. Att handla mot faktura räknas som kredit.

Du är inte bunden av oskäliga avtalsvillkor

Läs alltid villkoren för avtalet före ditt köp. Säljaren måste informera dig om villkoren före köpet. Men du är vanligtvis bunden av ett avtal oavsett om du har läst villkoren eller inte.

Däremot får ett avtal inte innehålla villkor som inte följer konsumentköplagen eller andra tvingande konsumentskyddande lagar. Det kallas för oskäliga avtalsvillkor. Om en säljare skriver i sina villkor att du måste reklamera inom ett år strider det mot konsumentköplagen som säger att du har tre år på dig att reklamera. Ett sådant villkor gäller alltså inte.

Ett undantag är när du handlar av en privatperson. Då gäller köplagen och ni kommer själva överens om villkoren för köpet.

Läs mer om att köpa av privatperson

Du behöver inte betala för varor du inte beställt

Du måste ha accepterat ett köp eller avtal för att det ska gälla. Om du får varor som du inte har beställt är du inte skyldig att betala dem. Men du har inte heller rätt att behålla varorna.

Läs mer om vad du kan göra när du fått varor eller tjänster du inte beställt

Om säljaren inte följer lagen

Om du stöter på en säljare som använder orimliga avtalsvillkor kan du anmäla det till Konsumentverket.

Anmäla oskäliga avtalsvillkor på Konsumentverkets webbplats

Vad säger lagen?

Mer om avtalsvillkorslagen