Städfirman har orsakat skador

Lyssna

Om städfirman har orsakat skador i din bostad kan du ha rätt att kräva ersättning från städfirman. Om du ska klaga så gör det skriftligen, exempelvis via mejl.

Tänk på det här

  • När du köper en städtjänst skyddas du av konsumenttjänstlagen. Lagen ger dig rätt att kräva ersättning om städfirman exempelvis har orsakat några skador hemma hos dig i samband med städningen. 

  • Du måste kunna bevisa att det faktiskt är städfirman som har orsakat skadorna, exempelvis med före- och efterbilder. 

Välj vad du vill läsa mer om

Om städfirman har orsakat skador kan du kräva ersättning för de kostnader som du drabbas av på grund av skadorna, exempelvis ersättning för reparationer som du blivit tvungen att göra. Om någonting hemma hos dig, exempelvis ett fönster eller en spishäll, har blivit helt förstörd kan du kräva ersättning för värdet på fönstret eller spishällen.

För att du ska kunna klaga och ställa krav på städfirman måste du kunna visa att det faktiskt är städfirman som har orsakat skadorna och att det inte är någonting som du själv eller någon annan har orsakat. Det kan vara möjligt att bevisa exempelvis med hjälp av bilder på hur allting såg ut innan du anlitade städfirman.

Om du ska klaga och ställa krav på städfirman är det bra om du gör det skriftligen, exempelvis via mejl. På så sätt kan du också bevisa efteråt att du har klagat och ställt krav, samt när du har gjort det.

Var tydlig med vilka krav du har. Om du ska kräva ersättning för en kostnad du har fått på grund av städfirmans fel ska du också bifoga ett kvitto eller liknande som ett bevis för den kostnaden.

Källa: Konsumentverket

Granskad: 11 maj 2020