Ångerrätt för abonnemang inom tv, mobil eller internet

Har du köpt ett abonnemang? Till exempel för tv, mobil eller internet? Då kan du ha ångerrätt. Men det beror på hur du gjorde köpet.

Har du ångerrätt för abonnemang?

  • Ångerrätt betyder att du kan ångra beställningen av abonnemanget. 

  • Du har ångerrätt i 14 dagar när du handlar av ett företag på distans, till exempel via nätet eller telefon. 

  • Du har ingen ångerrätt när du handlar i en butik.  

Mer om abonnemang och ångerrätt

Du har rätt att ångra dig när du köpt något på distans. Det står i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Exempel på distansköp:

  • Du har köpt något på nätet.
  • Du har köpt något av en telefonförsäljare.
  • Du har köpt något vid en hemförsäljning.

Ibland kan du också ångra köp du gör på en mässa eller marknad.  

Du har ingen ångerrätt enligt lagen när du köper något på plats i en butik.

Du behöver meddela företaget att du ångrar dig inom 14 dagar. Dagarna börjar räknas från dagen efter att du ingick avtalet med företaget. Om du till exempel ingick avtalet på en onsdag börjar ångerfristen räknas från torsdagen.

Ångerrätten gäller även om företaget inte svarar på ditt meddelande. Det viktiga är att du kan bevisa att du ångrat dig och att du gjort det inom 14 dagar.

Kontakta företaget skriftligen. Du kan till exempel skicka ett mejl. Skriv att du ångar köpet.

Saknar du kontaktuppgifter till företaget kan du till exempel leta i:

  • din orderbekräftelse
  • ditt avtal
  • avtalsvillkoren på företagets webbplats.

Du måste inte betala

Du behöver inte betala om du har ångerrätt och ångrar köpet inom 14 dagar. Har du redan betalat ska du få pengarna tillbaka inom 14 dagar. Du ska få tillbaka pengarna på samma sätt som du betalade.

I vissa fall får du inte tillbaka hela beloppet

När du ångrar dig ska du som regel få tillbaka hela beloppet. Företaget får inte göra avdrag för administrativa avgifter eller liknande. Men företaget kan ha rätt till betalning för den tid du haft tillgång till abonnemanget innan du meddelade att du ångrar dig.

Du måste alltid skriftligen godkänna ett köp du gör över telefon. Du kan till exempel:

  • skriva under ett papper du får hemskickat 
  • godkänna elektroniskt via e-post eller sms 
  • godkänna via bank-ID.

Ditt skriftliga godkännande ska efter avslutat samtal. Du ska ha möjlighet att fundera innan du bestämmer dig om du vill tacka ja eller inte.

Du kan protestera om företaget påstår att det finns ett avtal fast du inte skriftligen godkänt köpet efter samtalet.

Be företaget motivera varför du inte har ångerrätt om de säger att du inte har det.

Håller du inte med och företaget står fast vid att du inte har ångerrätt? Då kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.

En normal handläggningstid är cirka 6 månader.

Vad kostar det att anmäla till ARN?

Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att företaget ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.

Krav för att ARN ska pröva ditt ärende

  • Företaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
  • Den summa du och företaget är oense om är 500 kronor eller mer. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
  • Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången.

Anmäl till ARN på ARN:s webbplats

Du kan vända dig till Telekområdgivarna för rådgivning.

Är din operatör med i Telekområdgivarna kan de även ha möjlighet att hjälpa till i kontakten med företaget.

Rådgivningen är kostnadsfri för dig som konsument.

Telekområdgivarnas webbplats

Har du nytta av innehållet på den här sidan?

Källa: Telekområdgivarna

Granskad: 8 oktober 2024