Rättigheter vid köp av mobiltelefon och abonnemang

Lyssna

Läs om dina rättigheter när du köper en mobiltelefon eller tecknar ett mobilabonnemang. Till exempel vad som gäller vid reklamation, sen leverans, bindningstid, ångerrätt och andra vanliga frågor.

Välj vad du vill läsa mer om

Välj det här alternativet om du:

  • vill veta vad som gäller när mobiltelefonen inte fungerar som den ska eller har andra fel, till exempel om telefonen inte startar, ljudet krånglar eller om den levererades med en synlig skada

  • har frågor om undersökningsavgift eller felsökningsavgift

  • undrar vad som gäller för reparation

  • vill veta när du har rätt till ersättning.

Gör så här om mobilen fungerar dåligt eller inte alls

Välj detta alternativ om du befinner dig i någon av följande situationer:

  • Varan har inte levererats till dig inom den tid som du och företaget kommit överens om

  • Du och företaget har inte kommit överens om någon tid, men det har gått minst 30 dagar sedan köpet och varan har inte levererats

  • Du har frågor om kostnader du har fått på grund av förseningen

Gör så här om leveransen är försenad

Välj det här alternativet om du vill läsa mer om bindningstid och uppsägningstid, och hur du går tillväga om du vill säga upp ett avtal.

Läs om bindningstid och uppsägningstid

Välj detta alternativ om du vill läsa om vad som gäller när företaget ändrar priset eller villkoren i ditt avtal.

Läs om ändring av pris eller villkor

Välj detta alternativ om du ångrar köpet av mobiltelefon eller abonnemang.

OBS! Om mobiltelefonen är trasig eller inte fungerar som den ska, välj istället "Mobiltelefonen fungerar dåligt eller inte alls" för att läsa om dina rättigheter.

Gör så här om du ångrar köpet