Rättigheter vid köp av kläder och skor

Lyssna

Information om dina rättigheter när du köper kläder, skor och accessoarer. Läs om till exempel reklamationer vid fel och förseningar och vad du kan göra när du ångrar köpet.

Definition:Med kläder, skor och accessoarer menar vi till exempel jacka, jeans, klänning, kavaj, väska, smycken, klocka, mössa, skärp och handskar.

Innan du läser

Har du handlat från ett land utanför EU, Norge eller Island?

Gå till informationen om att handla från ett land utanför EU

Har du köpt varan av en annan privatperson?

Gå till informationen om köp mellan privatpersoner

Välj vad du vill läsa mer om

Välj det här alternativet om varan är trasig eller har andra fel, till exempel om:

  • Det finns hål eller slitage som du inte har orsakat

  • Dragkedja eller knäppning inte fungerar

  • Kvalitén är dålig – varan kanske slits oväntat fort med hänsyn till priset eller går sönder direkt efter köpet trots normal användning.

Gör så här om varan är trasig eller bristfällig

Välj det här alternativet om varan inte stämmer överens med den information du har fått, till exempel på webbplatsen eller i butik. Det kan handla om att:

  • Du får skor i en annan färg eller storlek än vad du beställde

  • Färgen på tröjan stämmer inte överens med den som visas på webbplatsen

  • Varan passar inte till det ändamål som företaget påstår – till exempel en jacka som marknadsförs som regnjacka men inte är vattentålig

Gör så här om varan inte stämmer överens med beskrivningen

Välj det här alternativet om du ångrar köpet och inte längre vill ha varan.

OBS! Om varan är trasig, inte fungerar som den ska eller inte motsvarar företagets beskrivning, välj istället "Varan är trasig eller bristfällig" eller "Varan stämmer inte överens med beskrivningen" för att läsa om dina rättigheter.

Till information om att ångra köpet

Välj detta alternativ om du befinner dig i någon av följande situationer:

  • Varan har inte levererats till dig inom den tid som du och företaget kommit överens om

  • Du och företaget har inte kommit överens om någon tid, men det har gått minst 30 dagar sedan köpet och varan har inte levererats

  • Du har frågor om kostnader du har fått på grund av förseningen

Gör så här om leveransen av varan är försenad