Vanliga bluffar på telefon
Du blir kontaktad på telefon av en försäljare och får ett erbjudande som framställs som gratis. När du har tackat ja visar det sig att du blir abonnemangskund och får nya leveranser varje månad tillsammans med en faktura.
Tänk på det här
- Gratiserbjudanden, pensionsrådgivning eller erbjudanden om att sänka dina telefonkostnader kan vara bluffar där konsumenterna kan luras in i snåriga avtal.
- Se till att du vet vilket företag du pratar med och hur du kan kontakta företaget. Tacka aldrig ja till någonting utan att du är helt säker på vad du säger ja till.
- Ångerrätten är ett vanligt försäljningsargument när du blir kontaktad. Men är det hela en bluff kommer det vara svårt att få kontakt med företaget när du vill ångra dig. Oseriösa försäljare ringer även om du har spärrat ditt telefonnummer i NIX-Telefon.
Vanliga bluffar 1: Gratiserbjudanden
Du kan bli uppringd och få erbjudande om gratisprover. Det kan handla om att du får prova en produkt gratis eller att du får första paketet med produkten gratis. Produkterna är sällan gratis och istället för att bara betala portoavgift får du en faktura och du har också blivit abonnemangskund. Produkterna som företagen lockar med kan vara bantningspiller, rakhyvlar, kosttillskott eller tandblekning. Du kan också bli abonnemangskund genom att delta i tävlingar eller marknadsundersökningar.
Vanliga bluffar 2: Pensionsrådgivning och pensionsförvaltning
Var försiktig om du blir uppringd av en person som säljer pensionsrådgivning eller pensionsförvaltning. Var noga med att säga nej om du misstänker att företaget är oseriöst. Om du säger ja till mer information finns risken att du hamnar i ett abonnemang. Tecken på att säljaren är oseriös kan vara att hen är aggressiv och det är otydligt vilket företag hen ringer ifrån.
Vanliga bluffar 3: Sänkta telefonkostnader
Det kan hända att du blir uppringd av en försäljare som säger att du kan sänka dina telefonkostnader. Samtalet går ut på att försäljaren vill att du byter operatör. Är säljaren påstridig, angelägen om att få till ett avtal och lämnar bristfällig information ska du vara på din vakt. Var noga med vad du säger. Även om du tackar nej finns risken att du får en faktura och blir abonnent. Tackar du ja, men vill använda ångerrätten inom 14 dagar, kan företaget hävda att de inte ser din uppsägning i systemet.
Lyssna på vårt poddavsnitt om hur du ångrar abonnemang för telefoni, bredband eller tv
Så skyddar du dig
Ta reda på vilket företag säljaren ringer ifrån. Tacka inte ja till något du inte vill ha – det är okej att tacka nej! Säg inte ja till mer information om du inte är säker på att företaget är seriöst. Var tydlig med vad du säger. Hävdar företaget att du tackat ja måste det bevisas med exempelvis inspelningen av samtalet. Om du tackat ja till ett erbjudande men vill ångra dig behöver du spara kopia på ångermeddelandet som du skickat till företaget så att du har bevis på att du ångrat dig i tid. Det finns appar för smartphones som stoppar säljaren från att nå din mobil. Du kan söka på nätet efter dessa. Om du känner igen ett nummer och du vet att det är telefonförsäljning som du inte vill ha kan du spara numret som ”Svara inte” eller liknande.
Om du har drabbats av en bluff eller ett bedrägeri
Mer information om när telefonförsäljning går fel
Om du drabbas av en bluff eller får en vara eller tjänst du inte beställt
- Källa
- Granskad 14 januari 2016