Bilvärderingstjänster

logotyp delfinansieras av eu-kommissionen

Att beställa en bilvärdering kan vara ett bra sätt att få en prisuppskattning på sin bil. Men alla bilvärderingsföretag som erbjuder sina tjänster på nätet är inte pålitliga. Det som ser ut att vara gratis kan i slutändan kosta mycket pengar.

Om du har fått problem med en beställning

  • Om du ångrar en bilvärderingsbeställning kan du utnyttja din ångerrätt. Meddela företaget skriftligen att du ångrar dig. Du har 14 dagars ångerfrist. Har företaget inte informerat om din ångerrätt har du 1 år på dig att ångra dig.
  • Om du får en faktura för en bilvärdering som du anser att du inte har beställt ska du bestrida den, det vill säga, meddela företaget skriftligen att du inte kommer att betala och varför.
  • Om du har fått ett inkassokrav och du tidigare har bestridit fakturan till bilvärderingsföretaget ska du bestrida även till inkassobolaget. Det går bra att använda samma meddelande som du skickade till bilvärderingsföretaget.
  • Om du har sparat skärmdumpar på din beställning kan du kontrollera om det finns information om att värderingen kostar pengar i direkt anslutning till beställningsknappen. Om den informationen saknas kan inte säljaren binda dig vid beställningen.

Läs mer om hur du bestrider felaktiga fakturor på Konsument Europas webbplats.

Läs mer om hur du bestrider krav från inkasso och Kronofogden på Konsument Europas webbplats.

I vårt frågeforum svarar våra vägledare på frågor om bilvärdering eller bilvärderingstjänster. Du kan även söka på företagets namn i forumet.

Brevmallar

Använd gärna dessa brevmallar när du vill ångra eller bestrida en bilvärderingsbeställning. Mallarna finns både på svenska och engelska: 

Brevmall: Ångra en bilvärdering (svenska)
Brevmall: Ångra en bilvärdering (engelska)
Brevmall: Ej beställt bilvärdering (svenska)
Brevmall: Ej beställt bilvärdering (engelska)