Bilvärderingstjänster

logotyp delfinansieras av eu-kommissionen

Att beställa en bilvärdering kan vara ett bra sätt att få en prisuppskattning på sin bil. Men alla bilvärderingsföretag som erbjuder sina tjänster på nätet är inte pålitliga. Det som ser ut att vara kostnadsfritt kan i slutändan kosta mycket pengar.

Om du har fått problem med en beställning

  • Om du ångrar en bilvärderingsbeställning kan du ha rätt att utnyttja din ångerrätt. Du har ångerrätt i 14 dagar från det att beställningen gjordes, men den kan förlängas med upp till ett år om informationen om ångerrätten inte är tillräcklig. Tänk på att du kan förlora din ångerrätt om du aktivt har godkänt att företaget börjar bilvärderingen innan de 14 dagarna har gått. Meddela företaget skriftligen att du ångrar dig, mejl fungerar bra.
  • Om du får en faktura för en bilvärdering som du anser är felaktig och därför inte tänker betala, ska du bestrida den. Meddela företaget skriftligen att du inte kommer att betala och varför. Har du fått information från företaget på svenska ska du också kunna bestrida på svenska.
  • Om du har fått ett inkassokrav, och du tidigare har bestridit fakturan till bilvärderingsföretaget, ska du bestrida även till inkassobolaget. Det går bra att använda samma meddelande som du skickade till bilvärderingsföretaget.

Läs mer om hur du bestrider felaktiga fakturor på vår webbplats

Frågeforum

I vårt frågeforum svarar våra vägledare på frågor om bilvärdering och bilvärderingstjänster. I frågeforumet kan du även söka på företagets namn.

Läs i frågeforumet om bilvärdering 

Brevmallar

Använd gärna dessa brevmallar när du vill ångra eller bestrida en bilvärderingsbeställning. Mallarna finns både på svenska och engelska: 

Brevmall: Ångra en bilvärdering (svenska)
Brevmall: Ångra en bilvärdering (engelska)
Brevmall: Ej beställt bilvärdering (svenska)
Brevmall: Ej beställt bilvärdering (engelska)