Telefonförsäljning

Ta reda på hur du använder ångerrätten, hur du minskar mängden samtal från telefonförsäljare och hur du anmäler problematisk telefonförsäljning. Läs även mer om reglerna som skyddar dig, till exempel om skriftlighetskravet vid telefonförsäljning.

Innan du läser:

Den här informationen gäller inte för dig som är företagare och har blivit uppringd av ett annat företag.

Det här gäller för telefonförsäljning

  • Företaget måste enligt lag få ett skriftligt godkännande från dig för att avtalet ska vara giltigt.

  • Du har som regel 14 dagars ångerrätt när du ingår avtal via telefon.

  • Ett sätt att minska mängden telefonförsäljning är att spärra ditt nummer hos NIX-telefon.

  • Du kan anmäla aggressiv eller olämplig telefonförsäljning till Konsumentverket.

Vad vill du göra?

Välj detta alternativ om du vill läsa mer om de regler som skyddar dig och som företagen måste rätta sig efter.

Läs mer om regler för telefonförsäljning

Har en telefonförsäljare ringt dig och du ångrar köpet i efterhand? På sidan om ångerrätt får du svara på några frågor för att få information om din möjlighet att ångra köpet. Där finns även förslag på hur du kan formulera dig när du kontaktar företaget, och information om vad du kan göra om du och företaget inte kommer överens.

Till information om ångerrätt

Välj det här alternativet om du till exempel:

  • vet att du inte har tackat ja till eller har köpt något av företaget, men ändå fått en faktura

  • är osäker på om du har tackat ja eller köpt något

  • har köpt något av företaget men tycker att fakturan inte stämmer.

Gör så här för att bestrida en felaktig faktura

När du klickar dig vidare kommer du till vår information om hur du kan minska mängden säljsamtal via telefon.

Till information om att minska mängden säljsamtal

Om du tycker att företaget bryter mot reglerna kan du tipsa Konsumentverket om det genom att göra en anmälan. Det kan till exempel handla om att:

  • företaget inte har följt reglerna om skriftligt godkännande

  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten

  • företagets säljmetod är aggressiv eller olämplig, till exempel om företaget medvetet lämnar felaktig information eller försöker lura dig.

Konsumentverket utreder eller avgör inga enskilda fall mellan företag och konsumenter, men anmälningar är viktiga för myndighetens tillsynsarbete.

Gör en webbanmälan till Konsumentverket