Handla på nätet

Det kan vara smidigt att handla på nätet. Du kan få tillgång till ett större utbud av varor än det finns där du bor, du får varorna hemskickade och priset kan vara lägre än i butikerna. Men för att ditt internetköp ska bli så säkert som möjligt är det några saker som du bör tänka på.

Kontrollera företaget

Kolla upp företaget du ska handla hos. Kontrollera att det finns trovärdiga kontaktuppgifter till företaget och läs på internet om vad andra tycker om företaget.

På Skatteverkets webbplats kan du kontrollera om företaget är godkänt för F-skatt, om det är registrerat för moms och om det är registrerat som arbetsgivare

Läs avtalsvillkoren

Läs alltid köpevillkoren eller avtalsvillkoren innan du köper något från företaget.

Leta efter trygghetsmärken

Leta efter trygghetsmärken (trustmarks) på webbplatsen. Det kan vara en symbol eller ett märke som visar att webbplatsen är ansluten till ett visst märkningssystem och därför ska följa vissa regler.

Observera att det finns olika märkningar som innebär varierande skydd för konsumenter. Det är därför viktigt att kontrollera vad en specifik märkning står för. Prova gärna att klicka på symbolen för att se om den leder vidare till mer information. Exempel på trygghetsmärken är ”Trygg e-handel” och ”Certifierad e-handel”.

Prova att ringa företagets kundtjänst

Prova att få tag på företagets kundtjänst. Företagets kundtjänst ska vara lätt att få kontakt med och informationen om kundtjänsten ska vara tydlig.

Kolla upp totalpriset

Kolla upp vad totalpriset blir. Ingår porto, expeditionsavgift och eventuella tullavgifter?

Kolla leveranstid och betalningsvillkor

Ta reda på hur lång tid det tar att få produkten. Kontrollera också hur du kan betala. Tänk på att om du betalar en vara i förskott, förlorar du ditt bästa påtryckningsmedel som konsument – att hålla inne betalningen vid sen leverans.

Att betala ditt internetköp 

Var försiktig med kontokortsuppgifter

Lämna bara ut ditt kontokortsnummer om du ska köpa något. Skicka inte heller kortnumret via e-post.

Betala med kreditkort

Om du väljer att betala med ett kreditkort eller handlar mot faktura får du ett extra skydd genom att köpet då omfattas av konsumentkreditlagen. Du kan då vända dig till kreditgivaren, det vill säga kortutgivaren (banken) eller bolaget du har fått fakturan från, med anspråk på återbetalning om till exempel varan inte levereras inom avtalad tid.

Kolla upp om du har ångerrätt om du handlar utanför EU

När du handlar på nätet inom EU har du alltid 14 dagars ångerrätt, men om du handlar från ett företag utanför EU kan andra regler gälla. Var därför särskilt uppmärksam när du handlar på nätet utanför EU.

Kontrollera vilka kostnader som är förenade om du ångrar dig, exempelvis om du måste betala returfrakt.

Läs mer om ångerrätt och undantag från ångerrätten

Kontrollera hur företaget hanterar personuppgifter

Läs företagets riktlinjer för hur de hanterar personuppgifter innan du lämnar ut dina uppgifter.

Försäkra dig om att produkten går att använda i Sverige

Läs om produkten du ska köpa går att använda i Sverige, och kontrollera att eventuell garanti gäller i Sverige. Skriv ut och spara informationen.

Du har tre års reklamationsrätt

De rättigheter du har i vanlig butik gäller även på nätet. Du har alltid tre års reklamationsrätt. Det innebär att om det visar sig vara något fel på det du köpt så har du tre år på dig att få den lagad, få en ny eller få pengarna tillbaka.

Spara alla kvitton, orderbekräftelser, betalningsöverföringar och liknande så att du kan visa att du har köpt varan och när köpet gjordes. Om du skickar tillbaka ett paket kan du få ett kollinummer. Med hjälp av kollinumret kan du spåra paketet om det kommer bort.

Fel pris i webbutik

Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om beställaren insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.

Om du och butiken inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att göra en anmälan.

Tänk på det här innan du anmäler till Allmänna reklamationsnämnden

Handla utanför EU

Handlar du från ett land utanför EU kan reglerna se annorlunda ut.

Läs mer om att handla på sajter utanför EU

Köpa av privatperson

Om du köper något av en privatperson har du inte samma rättigheter som när du handlar av ett företag.

Att köpa av privatperson

Hjälpte artikeln dig?