E-handel – dina rättigheter

Har du köpt något av ett företag på nätet? Ta reda på hur du använder ångerrätten, reklamerar en felaktig vara eller tjänst och få tips på hur du kan ta reda på om företaget som du tänkt handla av är seriöst.

Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.

Tänk på det här när du handlar på nätet

  • Kolla att det finns kontaktuppgifter till företaget.

  • Undersök vad andra säger om företaget.

  • Du har ett starkare skydd när köper du från ett företag inom EU.

Vad vill du göra?

På sidan för ångerrätt får du svara på frågor för att få information om din möjlighet att ångra köpet. Där finns även förslag på hur du kan formulera dig när du kontaktar företaget, och information om vad du kan göra om du och företaget inte kommer överens.

Till information om ångerrätt

Är du osäker på om företaget du tänker handla av är seriöst eller inte? Det finns flera saker du kan göra för att undvika att bli lurad.

Läs om hur du kan ta reda på om företaget är seriöst

Har du köpt en vara eller tjänst som visar sig ha fel eller inte motsvarar det som företaget har utlovat?

Läs om att reklamera fel på vara eller tjänst

Har det du köpt inte levererats inom den utlovade tiden? Gå vidare för att ta reda på vad du kan kräva av företaget.

Till information om försenad leverans

Har du handlat från ett företag på nätet som utger sig för att vara svenskt? Har du senare upptäckt att varan skickats till dig från ett land utanför EU? Har du behövt betala extra avgifter? Då kan du ha handlat från ett företag som sysslar med dropshipping.

Läs mer om dina rättigheter

Har du köpt en vara av en privatperson?

Läs mer om dina rättigheter

Källa: KonsumentverketKonsument Europa

Granskad: 14 juli 2022

Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.