Det här är dina rättigheter vid inställt flyg

Om du drabbas av inställt flyg har du rättigheter enligt EU-regler. Bland annat har du rätt att få hjälp på flygplatsen och att få resan ombokad eller återbetalad. Vänd dig till flygbolaget med dina krav.

Återbetalning eller ombokning

Om ditt flyg ställs in ska flygbolaget erbjuda dig tre alternativ.

  • Du får tillbaka kostnaden för den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja.
  • Din resa bokas om så att du kommer fram så fort som möjligt.
  • Din resa bokas om till ett annat tillfälle som passar dig.

Du har alltid rätt att välja mellan återbetalning och ombokning. Det gäller oavsett orsaken till att flyget ställts in.

I vissa fall kan du få tillbaka dina pengar och få en fri returresa till avgångsorten snarast möjligt. Om din resa förlorat sitt syfte på grund av den inställda flygningen har du rätt att få tillbaka biljettkostnaden även för den del av resan som du redan har utnyttjat.

Om den inställda flygningen var en del i en paketresa och du vill avbryta resan och få en återbetalning ska du vända dig till paketresearrangören.

Om resan ombokas ska den bokas om till en likvärdig resa. Om flygbolaget erbjuder dig en ombokning till den region du ska till men till en annan flygplats ska flygbolaget även bekosta din transport mellan flygplatsen du skulle ha kommit till och flygplatsen som du erbjuds att flyga till i stället. Om du hellre vill transporteras någon annanstans kan du komma överens med flygbolaget om att du kostnadsfritt transporteras dit från den nya flygplatsen.

Flygbolaget ska informera sina passagerare

Flygbolaget ska alltid dela ut skriftlig information till passagerare som drabbas av en inställd flygning. Informationen ska innehålla fakta om dina rättigheter i EU.

Alltid rätt till service och assistans

Du har alltid rätt till service och assistans om din flygning ställs in, det vill säga hjälp från flygbolaget. Flygbolaget ska låta dig skicka två meddelanden gratis per telefon, e-post, telex eller fax till din destinationsort. Du ska även erbjudas gratis mat och dryck i skälig proportion till väntetiden. Om du försenas en eller flera nätter, eller om det blir nödvändigt med en längre vistelse på en annan plats än du planerat, är flygbolaget också skyldigt att bekosta övernattning på hotell för dig. Flygbolaget ska dessutom bekosta transporten mellan hotellet och flygplatsen.

Var ska du vända dig?

Du ska vända dig till flygbolaget med dina krav. Om du har köpt en vanlig flygbiljett på en resebyrå är resebyrån som regel endast återförsäljare av flygbolagets biljetter. Du kan därför inte vända dig till resebyrån med dina krav.

Hjälpte artikeln dig?