Det här är dina rättigheter om flyget är försenat

Om du drabbas av försenat flyg och din flygning omfattas av EU:s regler har du alltid rätt till assistans och service från flygbolaget om flygningen är minst två timmar försenad. Du kan även ha rätt till ekonomisk ersättning. Vänd dig till flygbolaget med dina krav.

Flygbolaget ska informera sina passagerare

Flygbolaget ska alltid dela ut skriftlig information om du drabbas av en försening på minst två timmar. Informationen ska innehålla fakta om dina rättigheter i EU.

Alltid rätt till service och assistans

Du har rätt till service och assistans från flygbolaget om flygningen är minst två timmar försenad. Flygbolaget ska låta dig ringa två telefonsamtal och skicka två meddelanden med e-post, telex eller fax till din destinationsort.

Du ska även erbjudas gratis mat och dryck i skälig proportion till väntetiden. Om du försenas en eller flera nätter, eller om det blir nödvändigt med en längre vistelse på en annan plats än du planerat, är flygbolaget också skyldigt att betala övernattning på hotell för dig. Flygbolaget ska dessutom betala transporten mellan hotellet och flygplatsen.

Återbetalning

Om flygningen försenas med fem timmar eller mer, ska flygbolaget erbjuda dig kostnaden tillbaka för den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja. Så fort flygbolaget har anledning att anta att förseningen kommer att bli minst fem timmar lång eller längre ska du erbjudas denna återbetalning.

Om du accepterar en återbetalning kan du inte samtidigt begära att flygbolaget gratis ska flyga dig vidare till ditt resmål. Däremot kan du i relevanta fall begära att du får en gratis flygning tillbaka till avgångsorten snarast möjligt.

Om din resa inte längre har något syfte har du rätt att få tillbaka biljettkostnaden även för den del av resan som du redan har utnyttjat. Om du är på utresa kanske det är ett alternativ om du vet att du inte hinner komma fram i tid till det som var syftet med din resa.

Kontakta flygbolaget

Du ska vända dig till flygbolaget med dina krav. Om du har köpt en flygbiljett på en resebyrå är resebyrån som regel endast återförsäljare av flygbolagets biljetter. Du kan därför inte vända dig till resebyrån med dina krav.

Om du har rätt till kompensation i euro enligt EU:s regler och din flygning var del av en paketresa kan du i vissa fall vända dig till din paketresearrangör för att få hjälp med att kräva kompensationen. Om paketresearrangören inte erbjuder den tjänsten kan du på egen hand kontakta flygbolaget för att kräva kompensationen i euro.

 

Hjälpte artikeln dig?