Brister i lägenheten – hyresvärdens skyldigheter

Hyresvärden är skyldig att reparera i lägenheten om den har fel eller brister. Hyresvärden ska också renovera lägenheten med jämna mellanrum.

Tänk på det här

  • Hyresvärden är skyldig att åtgärda fel eller brister i lägenheten, om de inte har orsakats genom vårdslöshet.  

  • Anser du att du har rätt till ett hyresavdrag kan du deponera en del av hyran hos Länsstyrelsen.  

  • Man räknar med att en lägenhet behöver fräschas upp efter 12-15 år. 

Klicka för att läsa mer

Finns det fel eller brister i lägenheten är hyresvärden skyldig att reparera, om det inte är du som orsakat felet genom vårdslöshet. Det kan till exempel vara att spisen slutat fungera eller att frysen inte längre håller kylan som den ska.

Finns det finns brister i lägenheten som gör att lägenheten inte helt går att använda som den ska? Då kan du kräva att få en nedsatt hyra tills hyresvärden åtgärdar bristen.

Informera hyresvärden om att du vill ha nedsatt hyra. Går hyresvärden inte med på att sänka hyran tillfälligt finns möjligheten att deponera (förvara) en del av hyran hos Länsstyrelsen. Men tänk på att inte deponera för stor summa. Då kan du riskera att bli av med lägenheten.

Vill du ha hjälp med hur stor summa som är rimlig att deponera kan du till exempel ta hjälp av en jurist eller Hyresgästföreningen om du är medlem där. Observera att Hyresgästföreningen inte är någon myndighet.

Fördelen med att deponera hyran hos Länsstyrelsen jämfört med att låta bli att betala är att hyresvärden inte kan vräka dig för att du inte har betalat.

Kontakta med Länsstyrelsen för att få mer information om hur du gör för att deponera en del av hyran.

Länsstyrelsens webbplats

Det är vanligt att man tapetserar eller målar om i en lägenhet efter 12–15 år. Efter så lång tid räknar man ofta med att lägenheten normalt är så pass nedsliten att det är dags att fräscha upp den.

Är lägenheten däremot i väldigt bra skick trots att det gått 12–15 år sedan den senaste renoveringen är det inte säkert att du kan kräva en ny renovering. Det krävs alltså att lägenheten faktiskt är i behov av en renovering.

Läs mer på Hyresnämndens webbplats

Vägrar hyresvärden att renovera lägenheten kan du vända dig till Hyresnämnden. Den kan uppmana värden att reparera genom ett åtgärdsföreläggande. Det betyder att hyresvärden är skyldig att reparera lägenheten inom en viss tid.

Kontakta Hyresnämnden för att få mer information om hur det fungerar med ett åtgärdsföreläggande.

Hyresnämndens webbplats

Fick du svar på din fråga?

Källa: Konsumentverket

Granskad: 15 januari 2024