Bankbedrägerier

Ett bankbedrägeri kan gå till så att du blir kontaktad av någon som låtsas vara från din bank som säger att du snabbt måste logga in på din internetbank med ditt BankID eller bankdosa. Ofta skräms personen genom att säga att det pågår ett bedrägeri på ditt bankkonto och att du måste logga in för att bedrägeriet ska kunna stoppas.

Så här kan ett bankbedrägeri gå till

Ett bankbedrägeri går till så att du blir uppringd av någon som påstår sig komma från exempelvis din bank. Bedragaren är manipulativ och vältalig och försöker ofta skrämma dig genom att säga att det pågår ett bedrägeri i din internetbank. Bedragaren uppmanar dig sedan att snabbt logga in på internetbanken med ditt BankID eller uppge kontrollkoden du får upp i din bankdosa efter att du slagit in din personliga kod, för att bedrägeriet ska kunna stoppas. Men vad som händer är att bedragaren istället använder din underskrift för att stjäla pengar alternativt för att beställa ett nytt BankID till sig själv.

Logga inte in, lämna inte ut koder/kontrollsiffror och lita inte på numret som visas på din telefon

Din bank skulle aldrig be dig logga in på din internetbank för att få hjälp med att stoppa ett bedrägeri, så använd inte ditt BankID eller bankdosa på uppmaning av någon annan. Lämna heller inte ifrån dig några koder eller kontrollsiffror. Lägg på luren direkt om du får ett sådant här samtal. Och tänk på att numret som bedragaren ringer ifrån och som visas i din telefon kan vara falskt, det vill säga, det kan se ut som att det faktiskt är banken som ringer fast det inte är det. Detta fenomen kallas för spoofing.

Lämna aldrig ut kontouppgifter eller koder via e-post eller sociala medier

Bedrägeriet ”phishing” kan se ut som ett vanligt uppdateringsmejl från ett företag som du har lämnat dina kortuppgifter till. Det kan också se ut som om det är en vän som kontaktar dig över sociala medier. Bedragare kan använda dina vänners konton för att be om exempelvis koder/kontrollsiffror från din dosa. Ofta låtsas bedragaren att hen måste göra ett akut bankärende och därför behöver logga in med din bankdosa. Var uppmärksam och lämna aldrig ifrån dig kortuppgifter eller koder/kontrollsiffror från din bankdosa över mejl eller sociala medier.

Läs mer och se Polisens informationsfilm om telefonbedrägerier på webbplatsen konsumenternas.se

Läs mer om phishing och spoofing på webbplatsen konsumenternas.se  

Hjälpte artikeln dig?