Om Hallå konsument
Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Till oss kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och att handla hållbart. Hallå konsument är även vägen in till ECC Sverige som kan hjälpa dig med gränsöverskridande rådgivning.
Vägledning i konsumentfrågor
På den här webbplatsen får du svar på frågor som kan uppstå när du köpt en vara eller tjänst.
Vill du kontakta oss kan du göra det via vårt frågeforum, chatt, e-post eller telefon.
Vägledarna på Hallå konsument kan:
svara på frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och konsumentlagstiftning
ge information kring hur du kan handla miljömässigt hållbart
hjälpa dig vidare till rådgivning via ECC Sverige vid frågor om eller problem med gränsöverskridande handel
hjälpa dig vidare till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråer och kommunal konsumentvägledning.
Vägledarna på Hallå konsument kan inte:
kontakta företag, agera ombud eller medla mellan dig och ett företag du inte kommer överens med
bedöma ditt fall, granska handlingar eller tolka avtal
vägleda kring frågor som rör avtal mellan företag
hjälpa till med att svara på skoluppgifter
skriva en anmälan till ARN eller ansökan till domstol.
ECC Sverige – rådgivning vid gränsöverskridande köp
Om du är bosatt i Sverige och företaget du har problem med är registrerat i ett annat land inom EU, Norge, Island eller Storbritannien kan du få kostnadsfri rådgivning och medling via ECC Sverige för att försöka lösa ärendet. ECC Sverige ingår i ett nätverk av konsumentkontor inom EU, Norge, Island och Storbritannien. I vissa fall kan ECC Sverige dela ärendet med ett systerkontor i ett annat land för att försöka nå en lösning.
ECC Sverige ingår i enheten för konsumentupplysning inom Konsumentverket och nätverket European Consumer Centres Network. Verksamheten delfinansieras av EU-kommissionen.
Ett samarbete mellan myndigheter och konsumentbyråer
Hallå konsument samordnas av Konsumentverket och samverkar med flera andra myndigheter och konsumentbyråer.
Hitta alla aktörer som ingår i samarbetet
Allmänna handlingar
Handlingar som kommer in till Hallå konsument blir allmänna. Alla som vill kan begära ut och läsa en offentlig allmän handling. Tänk därför på vilka uppgifter du väljer att skicka till oss. Kom ihåg att vi behöver dina kontaktuppgifter för att svara dig via e-post och brev.
Hjälpmedel för att ta kontakt med oss
Förmedlingstjänsten Bildtelefoni.net möjliggör för personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal att ringa till varandra.
Samtal mellan hörande och teckenspråkiga, ring via Bildtelefoni
Teletal är en telefontjänst för alla som behöver stöd under telefonsamtal. En tolk är med dig i samtalet och hjälper dig.
Telefonstöd vid tal-, röst- och språksvårigheter, ring via Teletal
Förmedlingstjänsten Texttelefoni.se gör det möjligt för dig med hörselnedsättning, dövhet, dövblindhet eller talsvårigheter att ringa samt ta emot samtal genom förmedlade trepartssamtal i realtid. Tjänsten fungerar även för dig som använder punktskrift.
Samtal mellan vanliga telefoner och texttelefoni, ring via Texttelefoni
Nationella minoritetsspråk
Tillhör du någon av de nationella minoriteterna har du rätt att använda ditt språk i kontakt med myndigheter.
Hitta mer information om dina rättigheter på Språkrådets webbplats
Om du behöver tolk
Om du inte talar ett minoritetsspråk och behöver tolkhjälp kan du kontakta en tolkförmedling, eller be någon du känner att översätta åt dig. Anlitar du en tolkförmedling kan det tillkomma en kostnad för detta som du behöver stå för själv.
Källa: KonsumentverketECC Sverige
Granskad: 18 maj 2022