Välja tandläkare
Om du behöver gå till tandläkaren
kan det vara svårt att veta
vilken tandläkare
som du ska välja.
Eller hur mycket det kommer att kosta.
Det finns olika behandlingar
som kostar olika mycket.
I Sverige har du rätt
att själv välja vilken tandläkare
eller tandhygienist du vill ha.
Du kan välja folktandvården
eller en privat tandläkare.
Nästan alla barn och ungdomar
har sin tandvård hos folktandvården.
Ta reda på vad det kostar
Till skillnad från sjukvård
får du oftast betala den största kostnaden själv
när du går till tandläkaren.
Därför är det bra att ta reda på
vad det kommer att kosta.
Fråga innan ditt besök,
så får du ett ungefärligt pris.
Det ska alltid finnas en prislista i väntrummet.
Priserna kan vara olika på
olika mottagningar.
Dyrare om du behöver akut tandvård
Om du behöver hjälp direkt,
så kallad akut tandvård
blir det oftast dyrare än ett planerat besök.
Fri tandvård för barn och unga
Det kostar inget för barn
att gå till tandläkare eller tandhygienist.
Den fria tandvården gäller
fram tills barnet är 19 år.
På en del ställen är det gratis ännu längre.
Det beror på var du bor.
Rätt till pengar tillbaka
Får du tandvård i ett annat land inom EU
eller i Island, Norge och Liechtenstein,
har du rätt att få pengar tillbaka
från Försäkringskassan.
Men du måste själv betala för vården
och sedan söka pengar efteråt.
Andra delar av världen
ger inga liknande möjligheter.
Då får du betala fullt pris.
Dina rättigheter när du behöver tandvård
På vårdguiden 1177
kan du läsa mer om tandvård
och dina rättigheter.
Du kan läsa om vad som ingår
i ett så kallat högkostnadsskydd.
Du kan jämföra priser och mottagningar.
Du kan läsa om vad du kan göra
om du inte har råd att gå till tandläkaren.
- Källa
- Granskad 23 april 2018