Rea
Rea och andra liknande ord
gör att folk tror att de ska kunna spara pengar.
Därför ska företag vara försiktiga
när de använder dessa ord.
För att en butik ska få locka kunder med rea
ska detta gälla:
- Försäljningen måste gälla varor och tjänster
som vanligen finns i affären. - Rean måste vara under en bestämd tid.
- Priserna ska vara mycket lägre
än affärens normala pris på varorna och tjänsterna.
Vad butiker inte får göra
Butiker får inte:
- höja priset på en vara innan rean startar
och sedan locka med rea på den. - locka med reavaror om varorna
inte finns i ett antal som butiken
tror motsvarar efterfrågan. - göra reklam för ett erbjudande
som inte finns på riktigt för att
försöka sälja på dig en dyrare produkt
Om du tycker att ett företag använder sig
av ordet rea på fel sätt kan du informera
Konsumentverket om detta genom att göra en anmälan.
Gör en anmälan på Konsumentverkets webbplats
Om du handlat på rea
Det står ofta "Reavaror bytes ej" i affärerna,
vilket är lätt att missförstå.
Om det är något fel på reavaran
har du rätt att reklamera den,
alltså klaga på den,
precis som du har rätt att reklamera vanliga trasiga varor.
Men du får inte bytesrätt.
- Källa
- Granskad 23 april 2018