Nätauktion

Det finns olika typer av nätauktioner,
alltså auktioner på internet.
Vid en auktion lägger du bud,
ett pris som du vill betala.
Alla bud gäller alltid
så ta reda på vad som gäller
innan du lägger ett bud.

Vilka rättigheter du har
som köpare beror på
vilken typ av auktion det är
och vem du handlar av.

Vad är en nätauktion?

Vid en traditionell nätauktion
finns det ett utropspris.
Den som har lagt det högsta budet
när auktionen är slut får då köpa varan.

Om säljaren har satt ett lägsta belopp
för att sälja varan, ett så kallat reservationspris,
måste budgivningen komma upp till detta.

Handla från företag

Om du köper en vara
på en nätauktion av ett företag
gäller samma regler
som vid annan e-handel.
Du har bland annat ångerrätt
och 14 dagar på dig att ångra ditt köp.
Men ångerrätten gäller inte
om det även går att lägga bud
på plats vid auktionen.

Du har även rätt att klaga på en felaktig vara.
Ibland säljer ett auktionsföretag
en vara i befintligt skick.
Det betyder att du köper den som den är
även om den är trasig.
Men om varan är i sämre skick än vad du trodde
utifrån utropspriset
räknas det ändå som fel på varan.

Handla från privatperson

Privatpersoner kan sälja varor på nätauktioner.
När du handlar av en privatperson
har du inget skydd som konsument.
Det betyder bland annat
att du inte har någon ångerrätt.

Olika betalningslösningar

Olika webbplatser har olika betalningslösningar.
Tänk på att om du betalar i förskott
när du handlar på nätet,
förlorar du din möjlighet att vänta med betalningen
om din vara är försenad.

Om du väljer att betala med kreditkort
får du ett extra skydd, eftersom köpet
omfattas av konsumentkreditlagen.
Du kan då även vända dig till kreditgivaren
och kräva pengarna tillbaka
om till exempel varan inte levereras
inom avtalad tid.

Fick du svar på din fråga?