Bytesrätt
Tänk på det här
- Fråga innan du betalar
om butiken har bytesrätt. - Se till att det står skrivet någonstans
att du har bytesrätt, till exempel på kvittot. - Spara kvittot.
- Lämna tillbaka varan i tid.
- Lämna tillbaka varan i samma skick som du köpte den.
Det finns ingen lag som ger dig bytesrätt.
Butikerna kan alltså själva välja
om de vill ge bytesrätt eller inte.
Du får inte pengarna tillbaka vid bytesrätt
Ibland får du ett tillgodokvitto
när du vill byta varan.
Då kan du köpa en ny vara i samma butik.
Du får alltså inte tillbaka dina pengar
som du får vid öppet köp.
Du har rätt att reklamera en felaktig vara
Om det är något fel på en vara
kan du reklamera den,
alltså klaga på den.
Detta är något annat
än att vilja byta en vara.
Om det är fel på varan
ska du kontakta säljaren
och berätta att du inte är nöjd med varan som du köpt.
Du ska också berätta varför
du anser att det är fel på varan.
Det står ofta ”Reavaror bytes ej” i affärerna,
vilket är lätt att missförstå.
Om det är något fel på reavaran
har du rätt att reklamera den,
precis som du har rätt att reklamera vanliga trasiga varor.
Däremot ger inte butiken bytesrätt för den varan.
Läs mer om hur du reklamerar i klagoguiden.
(Denna länk leder till en sida som inte är skriven på lättläst svenska).
- Källa
- Granskad 23 april 2018