Så kan du minska mängden säljsamtal

Du kan spärra din telefon om du vill minska mängden samtal från telefonförsäljare. För att spärra din telefon kontaktar du NIX-Telefon. Men kom ihåg att det inte stoppar all telefonförsäljning.

Minska mängden säljsamtal – tänk på det här

  • Att spärra din telefon hos NIX-Telefon kostar inget mer än samtalskostnaden.

  • Företag där du redan är kund får kontakta dig med nya erbjudanden.

  • Du kan även bli uppringd om det rör samhällsinformation, marknadsundersökningar och liknande.

Välj vad du vill läsa mer om

Spärrtjänsten NIX drivs av Föreningen NIX-Telefon. Bakom föreningen finns tio bransch- och intresseorganisationer. När du registrerar ditt telefonnummer i spärrtjänsten får inte företag, med vissa undantag, ringa dig i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte.

Företag är skyldiga att kontrollera om ditt telefonnummer finns med i NIX innan de ringer dig.

Du kan spärra både din mobiltelefon och din fasta telefon. Du spärrar dina telefonnummer genom att kontakta NIX-Telefon. Du kan ringa NIX-Telefon på 077–228 00 00 och följa instruktionerna. Det går också bra att skriva till NIX eller spärra ditt mobilnummer på NIX webbplats.

Spärra din telefon på NIX-Telefons webbplats

Det kostar inget mer än samtalskostnaden att registrera ditt nummer i NIX-Telefon. Det kan ta upp till två månader innan alla företag har hunnit uppdatera sina register och ser att du har spärrat ditt nummer. Spärren gäller tills du tar bort den eller byter telefonnummer.

Förutom NIX-Telefon finns det appar för mobiltelefoner som stoppar säljaren från att nå din mobil.

Känner du igen ett nummer och vet att det är telefonförsäljning som du inte vill ha kan du även spärra numret i din egen telefon.

Företag där du är kund får ringa och lämna erbjudanden till dig. Men det måste vara erbjudanden om samma typ av varor och tjänster som ditt avtal med företaget gäller.

Vill du inte att företaget ska ringa dig kan du meddela det till företaget. Då får företaget inte ringa dig.

Företag har rätt att kontakta dig upp till ett år efter att du inte längre är kund hos företaget. I vissa fall kan det till och med vara tillåtet i mer än ett års tid.

Även om du inte alltid vet det själv kan du ha godkänt att ett företag får kontakta dig på telefon. Det kan till exempel vara när du godkände villkoren i en tävling du deltog i på nätet eller när du var med i en undersökning.

Ringer ett företag dig efter att först ha fått ditt godkännande kan du säga till företaget att du inte vill bli uppringd igen. Då ska företaget sluta kontakta dig.

Organisationer, politiska partier, undersökningsföretag och liknande kan ha rätt att ringa dig om det handlar om frågor som har samhällsintresse.

En spärr för telefonförsäljning via NIX-Telefon gäller inte för den typen av samtal.

Blir du uppringd av ett företag trots att du spärrat ditt nummer i NIX, och inte är kund hos företaget som ringer, kan du göra en anmälan till Etiska nämnden för direktmarknadsföring (NIX-nämnden). NIX-nämnden är näringslivets egen instans för att säkerställa den personliga integriteten i alla typer av marknadsföring.

Till Nix-nämnden

Källa: Konsumentverket

Granskad: 21 mars 2024