Öppet köp och bytesrätt

Öppet köp betyder att du kan lämna tillbaka en vara och få pengarna tillbaka. Bytesrätt betyder att du kan lämna tillbaka en vara och få en annan vara istället. Du kan aldrig kräva att få öppet köp eller bytesrätt. Det är butiken som bestämmer.

Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.

Öppet köp och bytesrätt – tänk på det här

  • Butiken bestämmer om de ger dig öppet köp eller bytesrätt. Butiken bestämmer också reglerna för öppet köp eller bytesrätt.

  • Se till att du vet vad som gäller när du köper en vara och att det finns med på kvittot.

  • Spara kvittot.

  • Erbjuder inte butiken öppet köp eller bytesrätt? I vissa fall kan du istället ha ångerrätt.

Mer om öppet köp och bytesrätt

Öppet köp innebär att du kan lämna tillbaka en vara du inte längre vill ha inom en viss tid. Då får du pengarna tillbaka.

Bytesrätt innebär att du får lämna tillbaka en vara till butiken och istället välja en annan vara. Du får alltså inte pengarna tillbaka. Ibland kan butiken erbjuda dig ett tillgodokvitto du kan använda i butiken vid ett senare tillfälle.

Öppet köp och bytesrätt är frivilligt för butiken att erbjuda. Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp eller bytesrätt. Butikerna bestämmer därför själva vilka villkor som ska gälla.

Hur många dagar har du öppet köp och bytesrätt?

Butikerna får bestämma om de erbjuder öppet köp och bytesrätt. De kan också bestämma hur många dagar du har på dig att lämna tillbaka varan. Vissa butiker erbjuder till exempel öppet köp i ett fåtal dagar medan andra har öppet köp i upp till ett år.

Erbjuder inte butiken öppet köp? I vissa fall kan du istället ha ångerrätt.

Varan ska vara oanvänd

Som regel ska varan vara oanvänd. Det kan också vara så att du till exempel inte får lämna tillbaka eller byta varan om du öppnat förpackningen eller tagit bort lapparna.

Återbetalning

Har du betalat med kort kan du bara få återbetalning till det kort du betalat med.

Ibland förväxlas öppet köp och bytesrätt med ångerrätt, men det är olika saker.

Ångerrätt är en rättighet du har om du köper något på distans, alltså utan att träffa företaget. Det gäller till exempel om du handlar på nätet eller av en telefonförsäljare. Du har även ångerrätt när du köper något utanför ett företags affärslokaler, till exempel om företaget kommer hem till dig.

Ångerrätten styrs av en lag och är inget företagen kan besluta om själva.

När du handlar i butik har du aldrig ångerrätt. Det finns heller ingen lag som kräver att butiker måste erbjuda öppet köp eller bytesrätt.

Mer om ångerrätt

Om det är fel på varan har du alltid rätt att reklamera den, alltså klaga på felet. Det gäller oavsett om du har öppet köp eller bytesrätt.

Så här reklamerar du

Källa: Konsument EuropaKonsumentverket

Granskad: 28 mars 2024

Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.