Bankbedrägerier och kortbedrägerier
När någon tagit ut pengar med ditt kort, betalat med ditt kort eller gjort överföringar från ditt konto utan tillåtelse talar man om en obehörig transaktion. När du upptäcker en obehörig transaktion ska du omedelbart ringa banken och få dina konton spärrade.
Utsatt för bankbedrägeri – tänk på det här
Ring banken och spärra omedelbart dina konton.
Kontakta polisen och polisanmäl händelsen.
Gör en reklamation av uttagen till din bank.
Ta gärna hjälp av våra brevmallar när du reklamerar till banken.
Du kan bli utsatt för bankbedrägeri och kortbedrägeri på olika sätt. Betalar du med kort på en falsk webbplats kan ditt kort bli kapat. När det kommer till bankbedrägeri är det vanligt att bedragarna ringer upp och uppmanar dig att föra över pengar eller godkänna en inloggning på ditt konto.
Kontakta banken så snart som möjligt om du blir utsatt för bankbedrägeri eller kortbedrägeri. Leta själv upp bankens telefonnummer. Du ska till exempel aldrig använda det numret bedragaren ringde från. Ofta finns ett spärrnummer som är bemannat dygnet runt. Vid kontakten med banken ska du också reklamera transaktionen, det vill säga berätta att det inte är du som fört över pengar från dina konton.
HD-dom ger dig större möjlighet att få tillbaka pengar vid bankbedrägeri
Det har kommit en dom från Högsta domstolen som ger dig större möjlighet att få tillbaka pengar vid en obehörig transaktion. Enligt domstolen krävs det, för att du ska stå för hela beloppet själv, att du var medveten om och insåg risken för en obehörig transaktion men trots det agerade på uppmaning av bedragaren. Det är banken som har bevisbördan för att du agerat på ett sätt som gör att du får stå för en del av eller hela förlusten.
Om du tidigare blivit nekad ersättning för en obehörig transaktion kan du höra av dig till banken på nytt och hänvisa till det nya avgörandet från Högsta domstolen.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) gör samma bedömning som HD
Även Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har efter Högsta domstolens dom prövat ärenden om obehöriga transaktioner och kommit med nya rekommendationer för banker vars kunder har blivit lurade av bedragare. I 8 ärenden av 9 prövade ärenden anser ARN att banken ska återbetala merparten av de besparingar som bedrägerioffer har förlorat.
Använd våra mallar för att reklamera bankbedrägeriet
Konsumentverket har tagit fram mallar som du kan använda när du ska reklamera en obehörig transaktion till din bank. Du hittar mallarna lite längre ned på den här sidan.
Läs mer om obehöriga transaktioner
Källa: Konsumenternas Bank- och finansbyråKonsumentverket
Granskad: 10 mars 2024