Inkassokrav och betalningsanmärkningar
Att du får ett inkassokrav eller ett betalningsföreläggande från Kronofogden innebär inte att du automatiskt får en betalningsanmärkning. Du kan protestera mot ett felaktigt krav precis som du kan göra med en felaktig faktura.
Innan du läser
Den här informationen gäller endast för privatpersoner. För företagare gäller andra regler.
Den här informationen tar sikte på enskilda fordringar, det vill säga skulder till privatpersoner och företag. För skulder till stat och kommun, till exempel obetald skatt, gäller andra regler.
Tänk på att
Du är ansvarig för att betala fakturan i tid, oavsett om du har fått fakturan eller inte.
Om du har fått ett krav som är felaktigt är det viktigt att du skriftligen kontaktar den som har skickat kravet för att bestrida (protestera).
Ett krav från Kronofogden betyder inte att du automatiskt får en betalningsanmärkning. Du har möjlighet att betala kravet eller bestrida kravet om det är felaktigt.
Om du inte svarar på ett krav från Kronofogden kan du få en betalningsanmärkning.
En betalningsanmärkning finns kvar i tre år och kan göra det svårt att till exempel hyra bostad, låna pengar eller teckna abonnemang.
Om du behöver råd kring din ekonomi kan du kontakta din kommunala budget- och skuldrådgivning.
Läs mer om vad som gäller
Källa: IntegritetsskyddsmyndighetenKronofogdenKonsumentverket
Granskad: 22 februari 2022