Bluff-sms och bluffmejl

Bluffmejl och bluff-sms är tyvärr väldigt vanligt och har som syfte att lura dig på pengar, kapa dina konton eller stjäla dina personliga uppgifter. Var försiktig med vad du klickar på och lämna aldrig ut känsliga uppgifter som kontonummer och inloggningsuppgifter.

Innan du läser:

Om du fastnat i ett abonnemang på grund av ett bluffmejl eller ett bluff-sms, till exempel för kosttillskott eller en streamingtjänst, kan du läsa mer i vår artikel om abonnemangsfällor.

Läs mer om abonnemangsfällor

Tänk på det här

  • Svara inte på sms eller mejl du misstänker är bluff.

  • Klicka inte på länkar och öppna inte bifogade bilagor.

  • Lämna aldrig ifrån dig personliga uppgifter som personnummer, kontonummer, kortnummer eller inloggningsuppgifter.

  • Tänk på att ett erbjudande som låter för bra för att vara sant förmodligen inte är sant.

Välj vad du vill läsa mer om

Bluff-sms och bluffmejl skickas ut med syfte att lura dig på pengar, kapa dina konton eller stjäla dina personliga uppgifter.

Meddelandet kan se ut att komma från vem som helst till exempel din bank, en myndighet, eller ett välkänt företag.

Det länkas ofta till falska webbplatser med webbadresser som ofta påminner om de riktiga.

Alla bluff-sms och bluffmejl innehåller olika sorters uppmaningar som bedragaren vill att du agerar på.

Exempel på vanliga uppmaningar:

  • Klicka på en länk. Länken tar dig till en falsk webbsida. Där efterfrågas som tar dig till en falsk webbsida. På den falska sidan efterfrågas sedan dina personliga uppgifter, till exempel kortuppgifter, lösenord eller koder.

  • Ring ett specifikt nummer eller mejla en specifik mejladress. Om du gör det kommer bedragarna att försöka lura av dig pengar eller värdefull information.

  • För över pengar. Det kan till exempel röra sig om falska insamlingar.

Bedrägerierna i form av bluff-sms eller bluff-mejl kan se olika ut.

Det kan till exempel handla om bluff-meddelade från din bank. I dessa meddelanden försöker bedragarna få dig att klicka på en länk genom att till exempel göra dig orolig eller nyfiken.

Det kan också vara ett bluff-sms från en postleverantör. Meddelandet kan se väldigt verklighetstroget ut. Det kan till exempel handla om att du betalat för lite i fraktavgift eller att paketet fastat i tullen. Var vaksam och fundera på om du verkligen beställt något. Kika också om avsändaren framgår. Är du osäker kontaktar du själv postleverantören och frågar.

Ibland rör det sig bluff-meddelande från en streamingtjänst. Det här blir allt vanligare. Det kan påstås att ditt abonnemang gått ut, att betalningar inte genomförts eller att du behöver uppdatera dina uppgifter.

Det kan andra gånger röra sig om att man vill komma åt dina inloggningsuppgifter eller att infektera din dator med virus eller liknande.

Du kan även få ett bluff-sms gällande en falsk tävling eller undersökning eller olika typer av erbjudanden. Dessa erbjudan är ofta för bra för att vara sanna. Om du inte är försiktig och klickar dig vidare kan du fastna i olika typer av abonnemang.

Läs mer om abonnemangsfällor

Tips för att minska risken att bli lurad.

  • Var alltid försiktig om du får mejl eller sms från en avsändare du inte känner igen. Titta noga vem som har skickat mejlet eller sms:et. Bedragare försöker ofta likna seriösa företag för att du ska tro att det är ett seriöst meddelande.
  • Klicka inte på länkar och öppna inte bilagor i mejl som du inte vet säkert att du kan lita på.
  • Lämna aldrig ifrån dig några känsliga personuppgifter som personnummer, kontonummer eller kortnummer i mejl eller sms.
  • Lämna aldrig ifrån dig inloggningsuppgifter till din internetbank eller ditt bank-id. Det kan se ut som mejl eller sms kommer från din bank men din bank kommer aldrig att be dig skicka inloggningar eller bankuppgifter.
  • Delta inte i tävlingar som kommer från avsändare du inte känner igen.
  • Tänk på att ett erbjudande som låter för bra för att vara sant förmodligen inte är sant.

Om du uppgett kort- eller kontouppgifter, eller liknande information, till bedragarna ska du omedelbart kontakta din bank för att spärra ditt kort eller konto.

Har du skänkt pengar till falsk välgörenhet så kan du undersöka om banken kan stoppa dragningen.

Om du upptäcker att någon handlat eller tagit ut pengar med ditt kort måste du polisanmäla bedrägeriet. Du ska även reklamera de obehöriga köpen eller uttagen till din bank.

Misstänker du att det är ett bedrägeri bakom mejlet eller sms:et kan du anmäla det till Polisen.

Polisens webbplats

Många operatörer har egna nummer dit man kan anmäla bedrägerier. Men för att förenkla för kunderna har operatörerna skapat ett gemensamt kortnummer, 7726, så att alla misstänkta sms enkelt samlas på ett ställe. Det möjliggör att fler fall kan upptäckas och att alla operatörerna kan agera samtidigt.

Gör så här om du vill rapportera ett sms

Vidarebefordra meddelandet till kortnummer 7726. Siffrorna motsvarar ordet SPAM på knappsatsen i telefonen och är globalt etablerat för att rapportera bluff-sms. Då kan operatörerna blockera de sms som syftar till bedrägeri från att skickas till fler personer.

Mer på Telekområdgivarnas webbplats

Källa: Konsumentverket

Granskad: 20 november 2023