Konsumentvägledning Konsument Gästrikland

För dig som bor i Älvkarleby kommun, Ockelbo kommun, Hofors kommun, Gävle kommun och Sandvikens kommun.

Våra tjänster

  • Hjälper till att tolka avtal etc
  • Informerar företagare om konsumentfrågor
  • Ger konsumenter vägledning i frågor om köp av varor och tjänster

Kontaktuppgifter

Besöksadress

Nygatan 25
80320 Gävle

Besökstider

Drop--in disk, Stadsbiblioteket, Nygatan 25, tisdag och torsdag kl. 10-12. Andra tider bokade besök enligt överenskommelse.

Telefon:

026- 17 50 50

Telefontider:

Måndag till torsdag 09.00 - 12.00 och måndag eftermiddag 13-16
Du kan alltid maila dina kontaktuppgifter så återkommer vi på önskat vis; telefon eller mail inom fem arbetsdagar.

Postadress:

Box 801
80130 Gävle

Vad är kommunal konsumentvägledning?

Många kommuner erbjuder sina invånare konsumentvägledning och kan ge ett mer personligt stöd än den nationella vägledningen samt vid behov erbjuda fysiska möten. Det är särskilt viktigt för konsumenter med särskilda behov, till exempel för personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter.

Frågorna kan handla om hjälp med att reklamera en vara eller en tjänst och information om vilka rättigheter och skyldigheter konsumenten har. Ibland hjälper konsumentvägledarna till att tolka avtal och kan i vissa fall även medla mellan konsument och företag.

Utöver kommunal konsumentvägledning och Konsumentverkets nationella vägledning finns det flera olika organisationer som hjälper konsumenter med oberoende fakta och vägledning.

Bor du i en annan kommun

Skriv in din gata eller ort för att hitta konsumentvägledning i din kommun.