Konsument Uppsala

För dig som bor i Uppsala kommun.

Våra tjänster

  • Hjälper till att tolka avtal etc
  • Kan hjälpa till med anmälan till ARN
  • Informerar företagare om konsumentfrågor
  • Kan hjälpa till att kontakta företag
  • Ger konsumenter vägledning i frågor om köp av varor och tjänster

Kontaktuppgifter

Från och med den 2 april 2024 har vi nya besökstider tisdagar och torsdagar. Öppen mottagning för kortare besök: Måndag och tisdag 13-16, onsdag och torsdag 9-12

Besöksadress

Stadshusgatan 2
75321 Uppsala

Besökstider

Öppen mottagning för kortare besök: Måndag och torsdag 13-16, tisdag och onsdag 9-12

Telefon:

018 727 18 20

Telefontider:

Inga bestämda telefontider.

Postadress:

Uppsala kommun, Konsument Uppsala
75375 Uppsala

Vad är kommunal konsumentvägledning?

Många kommuner erbjuder sina invånare konsumentvägledning och kan ge ett mer personligt stöd än den nationella vägledningen samt vid behov erbjuda fysiska möten. Det är särskilt viktigt för konsumenter med särskilda behov, till exempel för personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter.

Frågorna kan handla om hjälp med att reklamera en vara eller en tjänst och information om vilka rättigheter och skyldigheter konsumenten har. Ibland hjälper konsumentvägledarna till att tolka avtal och kan i vissa fall även medla mellan konsument och företag.

Utöver kommunal konsumentvägledning och Konsumentverkets nationella vägledning finns det flera olika organisationer som hjälper konsumenter med oberoende fakta och vägledning.

Bor du i en annan kommun

Skriv in din gata eller ort för att hitta konsumentvägledning i din kommun.