Det här är en guide som består av flera steg. Vi rekommenderar att du går igenom guidens samtliga steg för att få en så heltäckande bild som möjligt.

Steg 2: Ta hjälp av andra

Om du har pratat med säljaren utan att ni har kommit fram till en lösning, går du vidare så här.

1. Kontrollera om säljaren har en kundombudsman

En del säljare har en kundombudsman eller liknande, det vill säga en särskild funktion som hanterar klagomål från konsumenter. Försök också ta reda på om det finns en branschorganisation som säljaren är ansluten till. Kanske kan du få tag på branschregler som är viktiga i just ditt fall.

2. Ta hjälp av en expert

Ta hjälp av Hallå konsument, kommunens vägledare eller konsumentbyråerna. Du kan ringa eller chatta med Hallå konsument och prata med våra vägledare. Du kan också kontakta en konsumentvägledare/rådgivare i just din kommun om du vill förklara problemet i ett personligt möte, vill visa upp det du köpt eller ha hjälp att läsa ett avtal. 

Sök din kommuns konsumentverksamhet

Det finns även fyra konsumentbyråer som kan hjälpa dig inom deras sakområden.

Om Konsumenternas Bank- och finansbyrå

Om Konsumenternas Försäkringsbyrå

Om Konsumenternas energimarknadsbyrå

Om Telekområdgivarna

Har du handlat utanför Sverige men inom ett EU-land eller från Norge och Island, kan Konsument Europa hjälpa till. Konsument Europa är en fristående enhet inom Konsumentverket.

Till Konsument Europas webbplats

3. Kontakta säljaren igen

Nu när du har mer information om dina rättigheter och skyldigheter kan du prata med säljaren igen. Förhoppningsvis kommer ni fram till en lösning. Om ni inte kan komma överens har ni en tvist och det är dags för steg 3 i den här guiden.

Hjälpte artikeln dig?