Märkningar

Här kan du läsa en transkriberad version av samtalet i poddavsnittet "Märkningar”.

Här hittar du podden i orginalformat

NIKLAS: Hej! Du lyssnar på Hallå konsument-podden och idag ska vi prata om miljömärkning för hela slanten. Vad är egentligen en miljömärkning? Är det bättre att köpa en produkt som är miljömärkt än en produkt som inte är miljömärkt? Och hur vet man egentligen att miljömärkningen håller vad den lovar? Katarina Järverup Frisk, sakkunnig inom miljö och hållbarhetsfrågor på Konsumentverket finns med oss idag för att svara på våra frågor. De frågorna ställs av mig, och jag heter Niklas Eklöf.

NIKLAS: Hej Katarina, välkommen!

KATARINA: Hejhej!

NIKLAS: När jag som konsument är i en butik och vill göra medvetna val som är bra för miljön så finns det en uppsjö av märkningar, vad innebär de?

KATARINA: Det är svårt att säga generellt vad märkningarna innebär. Men att de finns till är för att hjälpa dig som konsument att lättare välja produkter som, förhoppningsvis, har mindre miljöpåverkan än andra. Det är också ett sätt att få produktionen att ställa om till att vara mindre miljöpåverkande.

NIKLAS: Och det finns en del olika miljömärkningar?

KATARINA: Ja, det gör det och det är inte alltid så lätt som konsument att veta vad de står för. Men man skulle kunna dela upp dem i olika kategorier.

En kategori är egna varumärken som en butikskedja eller en producent själva står för.

Och så finns de märkningar som har blivit framtagna av en viss organisation som följer en specifik standard [ISO:14024 red.anm] där det tydligt anges vad man ska tänka på för att kunna kalla en märkning för ”miljömärke”. Där tar man bland annat hänsyn till hela produktens livscykel.

Sen har vi de ekologiska märkningarna som har sin grund i EU:s förordning för ekologisk produktion. Det handlar om jordbruksprodukter, framför allt mat.

Sen har vi enfrågemärkningar som specialiserar sig på ett speciellt område, det kan handla om fisk, rapsolja och skogsbruk.

Det här är ett sätt att kategorisera märkningarna.

NIKLAS: När jag står ute i butiken och tittar mig runtomkring finns det vissa produkter som har märkning, och vissa som inte har det. Kan jag vara säker på att jag alltid tar en bättre produkt om jag tar en med märkning på, än en utan?

KATARINA: Märkningen ska ju visa att man har tagit viss miljöhänsyn eller någon annan typ av hållbarhetshänsyn i produktionen av en produkt. Men det behöver ju inte innebära att de andra produkterna inte har tillverkats med någon hänsyn.

Sen har ju du som konsument olika preferensen för vad du tycker är viktigt. Då tycker jag att det är bra att du går in på Hallå konsuments webbsida och letar upp vår oberoende märkningsguide, så kan du själv avgöra hur du vill göra ditt val.

NIKLAS: Och den kommer jag åt via mobiltelefonen antar jag?

KATARINA: Ja.

NIKLAS: Du nämnde en standard här förut, ISO:14024. Vad är det för standard och vad står den för?

KATARINA: Den standarden talar om hur man ska jobba som organisation och märkningsorganisation för att man ska få kalla en märkningen för ”miljömärke”. Det som är specifikt för den här standarden är att man tittar på en produkts, eller en tjänsts, hela livscykel och bedömer miljöpåverkan under hela den perioden. Det står även att organisationen som tar fram märkningen ska vara oberoende. Det får alltså inte vara en producent eller tillverkare, köpare eller konsument utan organisationen ska vara oberoende.

NIKLAS: Kan du ge några exempel på det?

KATARINA: Ja, som du ser i vår guide [på Hallå konsument red. anm.] kan du se att Svanen, Falken, TCO och EU-blomman följer den här standarden.

NIKLAS: På Hallå konsument får vi en hel del frågor från allmänheten. Vi ska lyssna på en fråga som vi hoppas att du kan hjälpa oss att svara på.

Konsument: ”Hej Hallå Konsument! Jag tycker att det är jätteviktigt att göra miljösmarta val och köper gärna produkter med olika märkningar som är bra för miljön. Men sa en kompis till mig att allt produceras ändå i samma fabrik, sen stoppar de det i olika förpackningar, sätter en märkning på och så tar man tjugo kronor extra för den. Jag undrar om här stämmer. Är det någon som kontrollerar märkningarna som finns där ute?”

NIKLAS: Jadu, Katarina, vem är det egentligen som kontrollerar att märkningarna håller vad de lovar? Ligger ansvaret på någon myndighet eller är det upp till mig som konsument?

KATARINA: De här organisationerna som tar fram regler och kriterier för märkningarna har ett visst ansvar för att producenten håller det de har lovat. Det är en del. Sen har man ju som konsument också möjlighet att anmäla till konsumentverket om man ser en märkning eller reklam som lovar mer än man tror att produkten eller tjänsten står för. Då anmäler man det som vilseledande marknadsföring.

NIKLAS: Men om vi nu har konstaterat att det är en fördel att ha en oberoende granskare. Hur ska man då se på butikskedjornas egna varumärken då man försöker profilera sig som miljövänliga och så vidare.

KATARINA: Det är ju den egna butiken som sätter upp kriterier för de egna varumärkena och vad som ska gälla. Då är det naturligtvis de som kontrollerar att kriterierna följs så som de har tänkt sig. Och bland kriterierna kan det finnas krav på att det ska finnas någon typ av oberoende märkning.

NIKLAS: Men kan och bör man miljömärka alla produkter?

KATARINA: Kan och kan… Det beror på vilken produkt man tänker på och vilken miljöpåverkan den har, både i produktion och användande. Men det är en fråga som organisationerna bakom miljömärkningen får avgöra när de tar fram kriterierna för en specifik produkt.

NIKLAS: Är det sämre kvalité på en miljömärkt produkt än en annan produkt?

KATARINA: Det beror alldeles på vad man menar med kvalité. Men generellt är ju inte en miljömärkt produkt annorlunda på det sättet. Det är ju ofta en produktionsprocess som ser lite annorlunda ut. Sen är ju kvalité ett väldigt vitt begrepp. För många är ju miljöhänsyn en kvalité.

NIKLAS: Och hur mycket mer är det rimligt att en miljömärkt produkt ska kosta jämfört med en produkt som inte är miljömärkt?

KATARINA: Det kan man inte heller säga direkt.  Det många konsumenter ser är ju att det ibland kanske är lite dyrare med en miljömärkt produkt. Det kan ju ofta handla om att produktionsmetoderna måste vara annorlunda. Det kan vara ett lite dyrare sätt att producera en vara på. Det kan också vara så att man använder mer arbetskraft, och arbetskraft är dyrt. Så generellt kan man inte säga så, men det kan vara en förklaring till varför man ibland ser att de miljömärkta produkterna kan vara dyrare.

NIKLAS: Vi hinner med en avslutande fråga. Det finns ju väldigt många olika märkningar idag och det känns ibland som att de blir fler och fler. Befinner vi oss i en märkningsboom där det till slut blir så många märkningar att de tar ut varandra och folk inte orkar hålla isär dem längre?

KATARINA: Ja, vi har sett det från Konsumentverket när vi har haft undersökningar ute hos konsumenterna. De säger till oss att ’det är lite mycket märkningar nu’. Ibland orkar man inte titta och ta ställning utan man tar det som finns där. Och det är ju lite synd att det ska få den effekten. För det var ju inte tanken när märkningar inom miljöområdet började komma.

NIKLAS: Då är det ju jättebra att den nya märkningsguiden kommer på Hallå konsuments webbplats. Då kan man gå och titta där vilka märkningar man är intresserad av.

KATARINA: Ja, det är jättebra!

NIKLAS: Jättebra svar Katarina! Tack så hemskt mycket för att du kunde ta dig hit!

KATARINA: Tack!

NIKLAS: Har du som lyssnar frågor om miljömärkningar och vill ha vägledning? Då kan du kontakta din lokala konsumentvägledning eller Hallå konsument på telefonnummer 0771- 525 525. Du kan också mejla, chatta eller skicka ett meddelande till Hallå konsument på Facebook. Mer information finner du på hallakonsument.se.

Det var allt för idag faktiskt, men vi är snart tillbaka med ett rykande färskt avsnitt om ett intressant konsumentproblem.

Tack så hemskt mycket för att du har lyssnat! På återhörande.

SIGNATUR: Den här podden produceras av Hallå konsument, en oberoende upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket.

Hjälpte artikeln dig?