Köp av begagnad bil hos bilhandlare

Här kan du läsa en transkriberad version av samtalet i poddavsnittet " Köp av begagnad bil hos bilhandlare.".

Här hittar du podden i orginalformat

NIKLAS: Hej! Hallå konsument-podden är tillbaka och idag ska vi prata om fel på begagnade bilar. Speciellt då bilar som man köpt av bilhandlare. Det är jättemånga som hör av sig till Hallå konsument med frågor om just det här. I studion idag har vi Jane Ullman. Hon är vägledare på Hallå konsument och kommer att besvara de vanligaste frågorna. Jag som ställer frågorna heter Niklas Eklöf.

NIKLAS: Välkommen Jane!

JANE: Tack så mycket.

NIKLAS: Du, vad tycker du att jag ska göra om det blir fel på bilen som jag har köpt av en bilhandlare?

JANE: Jag tycker att du ska reklamera, det vill säga klaga. Kontakta bilhandlaren så snart du upptäcker felet, senast inom två månader, och börja med att ringa. Om du sedan märker att det här kanske inte kommer att fungera efter telefonkontakten, reklamera då skriftligt och be om svar, gärna på e-post.

NIKLAS: Ja okej, men hur lång tid har jag då på mig att klaga, eller reklamera?

JANE: Du har tre års reklamationsrätt och de första sex månaderna har du ett större skydd. Fel som uppstår sex månader från köpet ses som ursprungliga och det är upp till bilhandlaren att bevisa att det inte är ett ursprungligt fel.

NIKLAS: Men visst är det vanligt att bilhandlare ger någon form av garanti?

JANE: Ja så kan det vara, men den är frivillig för bilhandlaren att ge. Så om bilhandlaren säger att garantin är slut så har du fortfarande reklamationsrätt. Och det är jätteviktigt att komma ihåg.

NIKLAS: Okej, säg då att det blir ett fel på en bil som jag har köpt av en bilhandlare. En begagnad bil pratar vi om nu. Vad har jag för rätt egentligen då?

JANE: Ja, du har rättigheter och bilhandlaren har rättigheter. Och bilhandlarens rättighet är att de har rätt att åtgärda felet i första hand. Sedan skulle man kunna tänka sig ett prisavdrag som motsvarar vad felet kostar att åtgärda. Eller kanske en omleverans av en likvärdig bil. Eller du kan också häva köpet, men då ska bilhandlaren ha gjort två reparationsförsök och sedan när samma fel uppkommer igen för tredje gången då skulle du kunna häva köpet. Eller också om bilen har ett allvarligt fel, då kan du också häva köpet.

NIKLAS: Okej, så att innan jag kan gå in och kräva att köpet ska gå tillbaka så måste bilhandlaren få rätt och åtgärda. Har jag fattat det rätt då?

JANE: Ja, bilhandlaren har rättighet att åtgärda felen i första hand.

NIKLAS: Men gäller det här verkligen oavsett vilken bil vi pratar om så länge den är begagnad? Jag menar, det måste ju spela någon roll beroende på hur gammal den är, hur långt den har gått och vad den kostar och så vidare?

JANE: Ja det spelar roll. Bilen ska vara i det skick man kan förvänta sig med hänsyn taget till pris, årsmodell, antalet körda mil med mera. Och med hjälp av varudeklarationen så får du koll på vilket skick bilen är i och vilka kostnader som kommer med bilen, till exempel skatt och garantier.

NIKLAS: Den här varudeklarationen den är ganska viktig den va?

JANE: Den är ganska viktig. Och den brukar sitta på bilens framruta och ser ut ungefär som ett besiktningsprotokoll.

NIKLAS: Och visst är det rätt att säga att som konsument så bör man vara ganska aktiv när det gäller varudeklarationen och faktiskt fråga om det är någonting som man inte förstår i den?

JANE: Man ska alltid fråga om det är någonting man inte förstår. Och speciellt när man köper sådana här tekniskt komplicerade saker, som bilar.

NIKLAS: Mm bra. Men du, sedan finns det ju de här bilarna som säljs i så kallat befintligt skick. Har jag några rättigheter om jag köper en sådan bil?

JANE: Ja visst har du rättigheter där också. Samma regler gäller. Det vill säga tre års reklamationsrätt, med det större bättre skyddet de första sex månaderna. Villkor där bilhandlaren hänvisar till befintligt skick innebär inte att bilhandlaren blir fri från allt ansvar gällande skicket på bilen.

NIKLAS: Ja. Och nu ska vi faktiskt få direktkontakt här med en av dessa konsumenter som har haft problem, eller kanske till och med har problem, med sin begagnade bil. Han ska få ställa en fråga till dig Jane, så får vi se om du kan svara på den.

JANE: Mm okej.

Telefonsignal

JANE: Hallå konsument, Jane Ullman.

KONSUMENT: Hej Jane, Lars heter jag.

JANE: Hejsan!

KONSUMENT: Hej! Du, jag köpte en bil av en bilhandlare här för två månader sedan och handbromsen gick sönder ganska direkt. Jag reklamerade över telefon och skriftligt, men jag har inte hört något från bilhandlaren överhuvudtaget. Nu har det gått tre veckor sedan jag gjorde reklamationen och jag vet inte vad jag ska göra.

JANE: Här skulle det kunna vara så att bilhandlaren är i dröjsmål, det vill säga att han har tagit för lång tid på sig helt enkelt. Du skulle kunna höra av dig till en annan bilverkstad som kan undersöka bilen och ta fram en offert på vad det kostar att åtgärda – reparera, laga – bilen. Skicka offerten sedan till din bilhandlare och be om ett skriftligt svar.

KONSUMENT: Okej.

JANE: Får du sedan inte något svar eller det tar för lång tid, så reparera den hos annan verkstad och kräv ersättning i efterhand för undersökningen och för reparationen.

KONSUMENT: Ja okej. Men det tycker jag känns lite krångligt. Finns det något jag kan göra om vi ändå inte kommer överens?

JANE: Ja, det här kan vara svårt och komplicerat. Så om du har en konsumentvägledare i din kommun där du bor, kontakta dem för hjälp, för de kan hjälpa till lite mer. Om ni sedan i alla fall inte kommer överens, så ta kontakt med Allmänna reklamationsnämnden. Och kontaktuppgifter både till konsumentrådgivare och till Allmänna reklamationsnämnden finns på hallakonsument.se.

KONSUMENT: Ja okej, vad bra. Men då gör jag så. Tack så mycket!

JANE: Tack du. Lycka till!

NIKLAS: När bilhandlaren ska laga min bil, kan jag få ersättning för kostnader som jag fått då?

JANE: Ja, ekonomiskt skadestånd heter det. Det vill säga de kostnader som har uppstått på grund av reklamationen har du rätt att få ersättning för. Det ska ju aldrig bli dyrare att få fel!
Frågan om lånebil eller hyrbil bör du också ta upp med bilhandlaren. I en del fall har de lånebil, men om ingen lånebil finns kan du ha rätt till hyrbil. Tänk på att du alltid måste begränsa dina kostnader, alltså hyra en bil som är rimlig i pris.

NIKLAS: Vad ska jag då tänka på när jag köper en begagnad bil av bilhandlare för att undvika att få problem?

JANE: Ja, på hallåkonsument.se finns artikel det en artikel om att köpa bil av bilhandlare. Läs den, före köpet. Sedan tycker jag att du ska ta god tid på dig, ha inte bråttom, det finns gott om bilar till salu. Sedan tycker jag också att du ska provköra bilen ordentligt och fråga efter den här varudeklarationen vi har pratat om. Och undersök bilen noga och kolla att alla viktiga funktioner fungerar som de ska.

NIKLAS: Då börjar det bli dags att sammanfatta den här podden. Avslutningsvis här, kan du ge oss dina bästa tips på vad jag ska göra om jag får problem med en bil jag har köpt av en bilhandlare.

JANE: Ja, vi har ju pratat om att du har tre års reklamationsrätt och med ett bättre skydd de första sex månaderna. Och har du dessutom fått en garanti så sitter du i en bra situation. Sedan tycker jag, om du behöver klaga, reklamera, så ska du skriva en reklamation och begära skriftliga svar inom viss tid. Och sedan tycker jag att du kan ta hjälp av oss, Hallå konsument, eller kommunens konsumentvägledare. Och löser det sig ändå inte då, så anmäl det till Allmänna reklamationsnämnden.

NIKLAS: Okej Jane. Tack för att du kom hit!

JANE: Tack själv!

NIKLAS: Har du som lyssnar ett konsumentproblem och vill ha vägledning? Då kan du kontakta konsumentvägledningen i din kommun eller Hallå konsument. På hallakonsument.se kan du söka efter information eller ställa en fråga i frågeforumet. Du når oss också via telefon, mejl eller chatt. Öppettiderna hittar du på webben.

Röst: Den här podden produceras av Hallå konsument, en oberoende upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket.

Hjälpte artikeln dig?