Inställt flyg

Här hittar du podden i originalformat

INTRO: Hej, du lyssnar på Hallå konsument-podden! Har du drabbats av ett inställt flyg? Och fick du då den hjälp du har rätt till? Christine Holst, jurist och vägledare på Hallå konsument är med oss för att svara på frågor om just detta. Jag heter Niklas Eklöf.

NIKLAS: Hej Christine, välkommen!

CHRISTINE: Tack

NIKLAS: Vilka rättigheter har man om flyget blir inställt?

CHRISTINE: Ja, du har rätt att välja om du vill få dina pengar tillbaka eller om du vill bli ombokad till ett nytt flyg. Du har också rätt till mat och dryck och boende om det är så att du blir kvar på flygplatsen över natten innan nästa flyg går eller om du behöver mat eftersom väntetiden bli för lång.

NIKLAS: Jag vet att ni vägledare på Hallå konsument får jättemånga frågor om just flygförseningar. Vi kan väl lyssna på ett exempel och se vad den här konsumenten har rätt till.

CHRISTINE: Ja

KONSUMENT: Jag skulle flyga från Gran Canaria till Göteborg, men när jag kom till flygplatsen på Gran Canaria fick jag veta att flyget var inställt. Jag fick köpa en ny biljett med ett annat flygbolag för att kunna ta mig hem, och det flyget gick först 14 timmar senare än det inställda flyget. Jag fick ingen hjälp av det flygbolag som ställde in sitt flyg, och det känns inte okej på långa vägar. Vad har jag rätt till?

NIKLAS: Ja, Christine, vad har den här konsumenten egentligen rätt till?

CHRISTINE: Ja, här har flygbolaget verkligen inte uppfyllt sina skyldigheter. En konsument har ju rätt att bli ombokad eller få sina pengar tillbaka. Nu har ju konsumenten tagit saken i egna händer här och bokat om sin biljett så att då ska ju konsumenten vända sig till flygbolaget för att få tillbaka de här pengarna som den har lagt ut. Är det så att konsumenten haft utlägg för mat och dryck eller hotell kan den vända de ersättningsanspråken mot flygbolaget. Och utöver det kan en konsument ha rätt till en ekonomisk kompensation utöver det är utifrån ett schablonbelopp men det beror lite på flygningens längd och när konsumenten blev informerad om det här att flyget blev inställt. Och då kan det handla om ett belopp från 250 euro till 600 euro.

NIKLAS: En annan jobbig situation man kan hamna i ibland är att man missar ett anslutande flyg på grund av att det första flyget blev inställt. Hur ska man tänka då?

CHRISTINE: Här ska man tänka, vilken typ av biljett har jag? Är det jag själv som har bokat två olika separata flygresor. Då vet ju inte det första flygbolaget om att jag ska iväg på resa nummer två. Så då bokar du in din resa nummer två själv och kräver ersättning från flygbolag ett. Är det så att du har köpt de här två sträckorna av en och samma, att du kan checka in hela vägen, då vet ju flygbolaget om att du ska iväg på en annan flygning och då ska de boka om dig automatiskt. Så det beror lite grand på vilken typ av biljett du har. Men visst, du ska ju inte missa en anslutning utan att få ersättning för det, om du har bokat en egen biljett.

NIKLAS: En annan sådan där knepig situation är om flygbolaget ändrar i tidtabellen? Har man rätt att avbeställa flygresan då?

CHRISTINE: Nej inte alltid, det beror lite på grund på hur avtalsvillkoren ser ut. Det är viktigt att du som konsument tittar vad som står i mina avtalsvillkor, under vilka omständigheter kan jag boka av min resa. Ofta friskriver sig flygbolag för mindre tabelljusteringar men är det större justeringar, alltså väsentlig ändring i tidtabellen då säger man att konsumenten kan ha rätt att avboka. För att då leder det till konsekvenser för konsumenten.

NIKLAS: Sen finns det ju en del mindre trevliga väderfenomen som kan ställa till det. Jag tänker till exempel på snöstormar eller som vi hade för några år sedan ett askmoln. Säg att ett flyg om jag ska med på blir inställt på grund av ett askmoln, är de fortfarande skyldiga från flygbolaget sida att betala ut en kompensation till mig?

CHRISTINE: Nej, det är flygbolaget inte skyldiga att göra för att vid de tillfällena det är en extraordinär omständighet, politisk instabilitet eller extrema väderförhållanden, är något flygbolaget inte kan rå för eller ha kontroll över. I de fallen behöver de alltså inte betala ut den typen av ersättning, den schablonersättning jag talade om tidigare, som handlar om belopp på 250 till 600 euro. Men det man säger är att man ska göra en bedömning i varje konsuments fall om konsumenten är berättigad till ersättningen eller ej. Så att det är fortfarande lönt eller det är viktigt att vända sig till ARN för att få en prövning om flygbolaget säger att nej, här tänker vi åberopa extraordinära omständigheter.

NIKLAS: Men säg då att jag har tagit kontakt med flygbolaget när jag har hamnat i en väldigt svår sits och tycker att jag är berättigad till ersättning eller kompensation i någon form. Men trots detta vägrar men hårdnackat från bolaget sida att betala ut en krona till mig, vart ska jag vända mig då?

CHRISTINE: Då kan du alltid vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, alltså ARN. Men det är väldigt viktigt att poängtera att man alltid börjar hos flygbolaget med sina krav. Och längs med vägen, mellan att ha ställt ett krav hos flygbolaget och till att hamna hos ARN kan man ha god hjälp av konsumentvägledare, Hallå konsument, Konsument Europa och också läsa om sina rättigheter på Hallå konsuments hemsida där vi har en reseguide. Men Allmänna reklamationsrätten tar upp sådana här ärenden och prövar dem.

NIKLAS: Jättebra, då vet jag och lyssnarna väldigt mycket mer om det här. Tack Christine!

CHRISTINE: Tack ska du ha.

NIKLAS: Kanske har du som lyssnar ett konsumentproblem som gäller inställda flyg och vill ha vägledning? Då kan du alltid kontakta din lokala konsumentvägledning eller Hallå konsument på telefonnummer 0771- 525 525.Du kan även mejla, chatta eller skicka ett meddelande till Hallå konsument på Facebook. Mer information om flyg och flygresor finns i reseguiden på hallakonsument.se.Tack så jättemycket för att du lyssnat och på återseende. Hej då!

Hjälpte artikeln dig?