Försenade flyg

Här kan du läsa en transkriberad version av samtalet i poddavsnittet "Försenade flyg”.

Här hittar du podden i orginalformat

FRIDA: Hej, du lyssnar på Hallå konsument-podden! Har du blivit strandsatt på en flygplats när ditt flyg blivit försenat? Och fick du då den hjälp och ersättning du har rätt till? Maja Lindstrand, jurist med inriktning på resefrågor på Konsumentverket, är med oss för att reda ut vad som gäller. Jag heter Frida Flodkvist.

FRIDA: Hej Maja, välkommen! Många som hör av sig till Hallå konsument känner sig osäkra på vilka rättigheter de har i samband med en flygförsening. Vilken typ av service ska man kunna förvänta sig egentligen?

MAJA: Ja men det är väl egentligen de basala grejerna man behöver när man sitter fast. Det är mat, dryck, hotell. Och sen kan man också få ett papper med information om sina rättigheter.

FRIDA: Kan man få någon annan typ av kompensation för själva förseningen?

MAJA: Ja exakt! Det finns en kompensation med standardbelopp som nog många har hört talas om. Det för sig om mellan 250 euro upp till 600 euro. Men det är lite krångligt om det där när den gäller. Det måste vara kopplat till EU på något sätt då det är baserat på EU-regler. Så om man flyger från ett EU-land så kan man ha rätt till det, eller om man flyger med ett EU-bolag in till EU.

FRIDA: Okej! Vi ska ta ett exempel här. Vi får ju just många frågor kring flygförseningar. Vi lyssnar.

Lyssnarfråga: Hej Hallå konsument! Vi hade bokat en resa tur och retur till New York från Stockholm med ett amerikanskt flygbolag. Det slutade med att vi blev försenade på båda flygturerna. Till New York var vi försenade 2,5 timme och på hemvägen blev vi försenade i över 7 timmar. Nu är jag så trött på flygbolaget nu och vill få kompensation för detta. Kan jag få det?

FRIDA: Maja, vad skulle du råda den här konsumenten att göra?

MAJA: Ja, ta ett djupt andetag först! Sen är det så att den här kompensationen som jag pratade om nyss. Den har man tyvärr inte rätt till här. En viktig regel är att man måste vara minst 3 timmar försenad. Så i det här flög ju konsumenten ut från ett EU-land, på så sätt gäller den, men den var inte tillräckligt försenad då den bara var försenad 2,5 timme. På hemvägen var det ju över tidsgränsen, men då var det inte med ett EU-flygbolag in i EU. Så då blir det ingen kompensation. Däremot kan man ju få ersättning om det är så att hon kanske missade sin tågresa hem, eller fick betala extra för parkeringen på flygplatsen. Så den typen av ersättning kan man fortfarande ha rätt till.

FRIDA: Så det finns alltså klara lägen där det finns undantag? Finns det fler exempel på sådana här undantag?

MAJA: Främst är det väl när flygbolaget inte har möjlighet att göra någonting åt situationen. Snöar det skitmycket på en flygplats, då är det ganska kört att kunna lyfta.

FRIDA: Om det skulle vara tekniska fel på flygplanet. Kan det vara en sådan situation där man inte får ersättning.

MAJA: Nej, där har domstolen inom EU, EU-domstolen, sagt att tekniska fel är ni princip aldrig att betrakta som extraordinära som är det begrepp man använder.

FRIDA: Okej! Så det man kan kräva pengar för vid en flygförsening är alltså mat, dryck och hotell. Och i vissa lägen då även ett schablonbelopp för själva förseningen? Stämmer det?

MAJA: Ja precis! Sen kan man också få ersättning för fullskada som det kallas för. Typ, jag missade tåget som jag hade bokat.

FRIDA: Kanon! Men vem ska man klaga till då för att få de här pengarna? Är det Resebyrån man bokat resan via, eller direkt till flygbolaget?

MAJA: Ja här kan vi se att det är många konsumenter som tycker det är svårt. Det man ska tänka på är att man ska vända sig till den man har avtalat med. Och det är flygbolaget faktiskt.

FRIDA: Även om man har bokat via en resebyrå?

MAJA: Ja precis! Resebyråns ansvar är begränsat till att vidarebefordra dina bokningsuppgifter. Så har det blivit fel där kan man vända sig till resebyrån. Men annars så är det flygbolaget som gäller.

FRIDA: Så det man får tänka på då är vilket land flygbolaget är registrerat i, och om du flyger in eller ut från EU. Är det något annat som man vara bra att ha i åtanke?

MAJA: Det är väl det viktigaste, sen kan man alltid läsa mer om sina rättigheter på reseguiden som vi har på hallåkonsument.se

FRIDA: Du nämnde tidigare här att man skulle vara minst 3 timmar försenad. Gäller det alltid? 3 timmar?

MAJA: Det gäller den här kompensationen med standardbelopp. Det gäller inte de andra utan när det gäller tillexempel rätten att få hotell eller mat och så, så finns det vissa tidsgränser. Man blir ju inte hungrig efter 5 minuter så tänk på vad som är rimligt. Men rättigheterna står ju i pappret som man ska få av flygbolaget eller på reseguiden på hallåkonument.se.

FRIDA: Om jag nu har hört av mig till flygbolaget och vill ha pengar för förseningen, mat, dryck, hotell och liknande, vad gör jag om de inte ger mig några pengar?

MAJA: Jättebra att man har ställt kravet först! Det är alltid steg 1. Steg 2 kan ju vara att kontakta någon som man hjälpa en med vad man har rätt till. Och då kan man vända sig till Hallå konsument, eller till sin konsumentvägledare, och sen i tredje hand om man då inte har fått det man tycker man har rätt till kan man vända sig till allmänna reklamationsnämnden.

FRIDA: Hur funkar det med allmänna reklamationsnämnden?

MAJA: Då kan man lägga in sitt krav på nätet på deras hemsida. Ganska smidigt får jag ändå säga och så skriver man vad man tycker man har rätt till och är det då att man har missat sitt tåg tillexempel så se till att skicka in kvitto på vad tåget kostade.

FRIDA: Okej! Så alltid spara kvitto på de kostnader man haft.

MAJA: Ja precis, det är superviktigt. För när det gäller sådana här typer av följdskada så måste man kunna bevisa att man haft skadan. Och det gör man lättast via kvitton.

FRIDA: Tack så mycket Maja! Har du några 3 bästa tips i samband med flygförseningar. Vad ska man tänka på?

MAJA: Klaga direkt på plats skulle jag säga för det är just där man vill ha hjälp med maten, dryck om ombokning om det nu är så. Och så också att i efterhand inte ge sig utan gå till allmänna reklamationsnämnden om det är så att man inte tycker att man fått det man har rätt till. Det är gratis och där man fattar beslut som de allra flesta följer.

FRIDA: Tack så mycket Maja!

MAJA: Tack själv!

FRIDA: Har du ett konsumentproblem som gäller försenade flyg och vill ha vägledning?

Då kan du kontakta din lokala konsumentvägledning i din kommun eller Hallå konsument på telefonnummer 0771- 525 525. Du kan även mejla oss, chatta med våra vägledare eller skicka ett meddelande till Hallå konsument på Facebook. Mer information finns på hallakonsument.se och kolla då även gärna in reseguiden på hallakonsument.se. Tack för att du lyssnat!

Hjälpte artikeln dig?