Transkriberad podd: Anmäla till Arn

Här kan du läsa en transkriberad version av samtalet i poddavsnittet "Anmäla till Arn".

Här hittar du podden i orginalformat

INTRO: Hej och välkomna till Hallå konsument-podden. Ibland hamnar konsumenter i tvist med ett företag och får inte gehör för sina krav på ersättning. När det händer kan man göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få tvisten prövad. I dag ska vi prata med Jenny Hjukström. Hon är vice ordförande i ARN och ska berätta om hur man gör en anmälan och vad som händer med den när man väl har skickat in den. Jag som ställer frågorna heter Niklas Eklöf.

NIKLAS: Välkommen Jenny!

JENNY: Tack så mycket.

NIKLAS: Du, vilka typer av tvister är det egentligen som ARN prövar?

JENNY: Vi prövar de flesta typer av tvister som rör köp av varor eller tjänster. Det kan vara allt från skor och gräsklippare och frisörbesök till balkongbyggen och finansiell rådgivning. Det viktigaste är att det handlar om en vara eller tjänst som du har köpt från ett företag, alltså inte någonting som du har köpt av en privatperson.

NIKLAS: Hur långt ska det då ha gått egentligen för att det är rimligt för mig att anmäla till er?

JENNY: Det viktigaste är att du har varit i kontakt med företaget och klagat till dem och de har avvisat ditt krav. Då kan du vända dig till oss. En förutsättning är i alla fall att det krav du har överstiger ett visst belopp. Vi har vissa värdegränser. På de flesta typer av varor och tjänster så måste kravet överstiga 500 kronor. Men på vissa typer av tvister så är värdegränsen högre. Resor och bilar till exempel, där måste värdet vara över 1 000 kronor. Och på bank och försäkring måste det vara över 2 000 kronor. Kolla gärna på vår hemsida så hittar du information om det.

NIKLAS: Okej, men hur gör jag då en anmälan till er?

JENNY: Jo, då använder du dig av webbformuläret som finns på ARN:s hemsida, www.arn.se. Där så ska du fylla i alla de uppgifter som efterfrågas. Det är uppgifter om dig själv, om företaget och vad det är du klagar på, alltså vad det är som du tycker har blivit fel. Du ska också fylla i vad det är du kräver, vad du vill att företaget ska göra. Om du vill att de ska avhjälpa ett fel eller om du vill ha pengar tillbaka eller vad det kan vara. Där ska du också skicka med den bevisning som du vill att nämnden ska titta på. Och det kan också vara så att du kan skicka in hela varan om det är någonting som går att posta till oss.

NIKLAS: Det låter ju som en hel del att tänka på det där egentligen, när man gör den här anmälan. Men för att vara riktigt säker på att det blir en bra anmälan, vad ska jag tänka på då?

JENNY: Det är några saker som man behöver tänka på. Det viktigaste är att du har ett bestämt krav. Att du preciserar vad det är du vill att nämnden ska bestämma om. Så måste du också klart och tydligt tala om vad det är som är fel på varan eller tjänsten. Och du måste klart och tydligt tala om hur du har kommit fram till ditt krav. Hur du har beräknat beloppet som du kräver till exempel. Sen är det också väldigt viktigt att du tänker på att du måste bevisa dina påståenden. Om du säger att det är fel på varan så måste du bevisa det, till exempel genom att ge in ett besiktningsintyg eller fotografier eller någonting annat. Men sen är det också väldigt viktigt att du begränsar dig något. Om du tycker att det är flera olika fel på den här varan så kan det vara bra att begränsa sig till att peka på de viktigaste felen. Och samma sak med bevisningen. Har du mycket bevisning så ge in det viktigaste, ge inte in för mycket. För då finns det en risk att ärendet blir för stort och inte kan prövas av oss.

NIKLAS: Ja, okej. Ja, då har jag kommit så långt att jag har gått in på eran hemsida, plockat fram blanketterna, fyllt i det jag ska och skickat in det till er. Vad händer sen?

JENNY: Jo, då är det en beredningsjurist som går igenom den anmälan som du har skickat in. Om någonting saknas så kontaktar de dig för komplettering. Sen får företaget svara på det du har skrivit och du får kommentera företagets svar. Det är ett helt skriftligt förfarande, så det kommer inte att vara något möte som du kommer till eller så.

NIKLAS: Kan jag följa den här handläggningen, på webben till exempel?

JENNY: Ja, det kan du göra. När du har gett in en anmälan till oss så får du uppgifter för att logga in på vår webbplats. Och då kan du följa ditt ärende där och se när det har kommit in nya handlingar och se vad vi har skickat till motparten och så där.

NIKLAS: Och hur lång tid kan det då ta egentligen från det att jag har skickat in en anmälan till att ni har kommit fram till någon form av beslut?

JENNY: Det varierar naturligtvis, men runt sex månader brukar man kunna få räkna med.

NIKLAS: Vem är det då slutligen som fäller avgörandet huruvida jag får rätt eller inte?

JENNY: Ditt ärende prövas vid ett nämndsammanträde och då är det alltid en jurist som är ordförande, en erfaren jurist med domarbakgrund. Sen är det två ledamöter som representerar konsumentsidan och två ledamöter som representerar branschsidan. Så är det då till exempel ett sammanträde på motoravdelningen där vi ska pröva köpta bilar eller bilreparationer så är det två ledamöter från branschen som har sakkunskapen.

NIKLAS: Säg nu att jag har gjort allting rätt. Det är verkligen ett fel på min vara och jag får rätt gentemot företaget enligt er. Vad händer då till exempel om företaget inte följer er rekommendation här?

JENNY: Det kan vara bra att veta att ungefär 80 procent av företagen följer faktiskt ARN:s rekommendationer, men är det då ett oseriöst företag som inte följer rekommendationen så kan ARN tyvärr inte tvinga företaget att göra det heller. Däremot så är det så att tidningen Råd & Rön, de publicerar två gånger om året sin så kallade svarta lista. Det är en lista över alla de företag som inte har följt ARN:s rekommendationer. Men sen i slutänden så är det så att om företaget ändå inte följer rekommendationen då återstår egentligen bara att väcka talan i tingsrätten.

NIKLAS: Okej, jättekul att ha dig här. Vi ska bara avrunda lite grann genom att be dig att ta fram de absolut viktigaste punkterna som man bör ha med när man skickar in en anmälan till er.

JENNY: Det är jättebra om man börjar med att läsa igenom informationen på vår webbplats, innan man anmäler, så att man vet vad det är man ska ha med. Sen är det viktigt att man skriver ett bestämt krav i anmälan och att man på ett klart och tydligt sätt beskriver vad det är man klagar på och hur man har kommit fram till det kravet. Det är viktigt att man skickar med bevisning som stödjer uppgifterna. Sen är det viktigt att tänka på att ARN inte kan pröva ärenden som är allt för omfattande, så man måste tänka på att man måste begränsa sig.

NIKLAS: Jättekul att ha dig här!

JENNY: Tack så mycket.

NIKLAS: Har du som lyssnar ett konsumentproblem och vill ha vägledning? Då kan du kontakta konsumentvägledningen i din kommun eller Hallå konsument.

På hallakonsument.se kan du söka efter information eller ställa en fråga i frågeforumet. Du når oss också via telefon, mejl eller chatt. Öppettiderna hittar du på webben.

SIGNATUR: Den här podden produceras av Hallå konsument, en oberoende upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket.

Hjälpte artikeln dig?