Hallå konsuments podd

Hallå konsuments poddar tar upp viktiga konsumentproblem och ger svar på några av de vanligaste frågorna vi får från konsumenter. Lyssna på våra poddar som handlar om till exempel ångerrätt, hantverkare, bilköp, inställda och försenade flyg, bilverkstäder, kemikalier i barns vardag och märkningar.

I podden förklarar vi vad du ska tänka på innan ett köp och vad du kan göra om köpet gått snett. I varje avsnitt tar vi hjälp av experter för att reda ut vad som gäller.

Anmäla till ARN

Om Allmänna reklamationsnämnden, ARN, vad du kan anmäla och hur det går till. Jenny Hjukström, vice ordförande i ARN, gästar oss.

 

Öppna avsnittet i nytt fönster

Autogiro

Hur fungerar det om du vill betala dina räkningar via autogiro. Eva Lindström, jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå reder ut begreppen.

Öppna avsnittet i nytt fönster

Barn och kemikalier

Hur kan du göra ditt barns vardag mer fritt från kemikalier? Svaren får vi från Nazli Shariari, vägledare på Hallå konsument.

Öppna avsnittet i nytt fönster

Bilverkstäder

Det här kan du göra om du får problem med din bilverkstad. Daniel Eliasson, jurist på Konsumentverket är dagens gäst.

Öppna avsnittet i nytt fönster

Fakturor

Tips om hur du bäst hanterar betalningar, eventuella påminnelser och fakturor du anser att du inte ska betala. Dagens gäst är Gustav Sandgren, vägledare på Hallå konsument.

Öppna avsnittet i nytt fönster

Köp av begagnad bil hos bilhandlare

Så går du tillväga om det blir fel på den begagnade bilen som du har köpt av en bilhandlare. Hallå konsuments vägledare Jane Ullman reder ut vad som gäller.

Öppna avsnittet i nytt fönster

Försenat flyg

Vilka är dina rättigheter och skyldigheter om flyget blir försenat? Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket ger svar.

Öppna avsnittet i nytt fönster

Hantverkstjänster

Vad gäller när du är missnöjd med hantverkaren? Joséphine Slotte och Daniel Gustafsson arbetar som jurister på Konsumentverket och besöker podden i det här avsnittet.

Öppna avsnittet i nytt fönster

Inställt flyg

Vilka är dina rättigheter om flyget blir inställt? Christine Holst är jurist på Konsumentverket och gästar oss för att svara på våra frågor.

Öppna avsnittet i nytt fönster

Märkningar

Vad du kan tänka på när du väljer produkter utifrån olika märkningar. Med oss har vi Katarina Järverup Frisk, sakkunnig från Konsumentverket.

Öppna avsnittet i nytt fönster

Reklamationer

Vad du kan göra om det är fel på något du köpt. Caroline Nilsson, vägledare på Hallå konsument, är dagens gäst.

Öppna avsnittet i nytt fönster

Skönhetsbehandlingar

Det här gäller för behandlingar av naglar och skägg eller en klippning och färgning hos frisör. Anna Sjögren, vägledare på Hallå konsument, delar sina tips.

Öppna avsnittet i nytt fönster

Telefonförsäljning (inaktuell fr.o.m 1 september 2018)

Vad du kan göra om det blir fel när du har pratat med en telefonförsäljare. Emelie Neidre, är jurist på Konsumentverket och delar sina tips.

Öppna avsnittet i nytt fönster

Ångerrätt

Hur gör du för att ångra ett abonnemang? Vi ställer frågorna till Mattias Grafström, VD på konsumentbyråerna.

Öppna avsnittet i nytt fönster

Vem står bakom Hallå konsuments podd?

Vår podd görs av vägledare på Hallå konsument i samarbete med experter på Konsumentverket, konsumentbyråer, andra myndigheter och kommunal konsumentvägledning. Podden är till för alla som vill lära sig mer om konsumenträtt. Varje avsnitt är i genomsnitt tio minuter långt.

Kontaktuppgifter till poddredaktionen

Om du har synpunkter på podden eller vill tipsa om ämnen för kommande avsnitt, mejla då till podd@hallakonsument.se