Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti

Mitt nya kök har fel mått- vad har jag rätt till?

Fråga från konsument:

Jag har köpt ett kök från ett företag. Företaget var här och måttade så att det skulle blir rätt. Jag väntade länge på leveransen och när köket väl kom passar inte vissa skåp och bänkskivan är helt fel. Jag står nu utan fungerande kök och måste boka en ny tid med hantverkarna som var på plats för att installera köket. Vad kan jag kräva från företaget som jag köpte köket av? Jag har redan betalat köket.

Marianne

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Marianne,

Tack för din fråga.

Har företaget gjort fel har du rätt att få köket åtgärdat. Det ska ske utan kostnad för dig samt inom rimlig tid. Vad rimlig tid är måste avgöras från fall till fall.

Du kan även ha möjlighet att få ersättning för extra kostnader du drabbats av på grund av felen. Extra kostnader skulle till exempel kunna vara att du på grund av felet får betala mer till hantverkarna som ska utföra installationen.

Mer om fel på vara

Gör så här:
1. Skriv till företaget och reklamera(klaga på) felen och kräv att du får köket åtgärdat så snart som möjligt. Skicka med bilder på felen. Förklara också att felen påverkar dig mycket och varför.

2. Kräv ersättning för de kostnader du drabbats av på grund felen..

3. Säger företaget nej eller inte svarar dig inom 30 dagar kan du göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning.

Mer om anmäla till ARN

4. Kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN.

Sök din kommunala konsumentvägledning

Hoppas det löser sig.

Vänligen.

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor