Frågor och svar | Kategori: Obeställd vara/tjänst

Fått sms om paket jag inte beställt

Fråga från konsument:


Hej!
Jag har fått ett sms som säger att jag har ett paket att hämta, men jag har inte beställt något från företaget. Måste jag hämta ut det? Mvh Carina

Carina

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Carina,

Tack för din fråga.

Har du inte beställt något behöver du inte hämta ut paketet. Kontakta företaget skriftligen och meddela att du inte har beställt något.

Om det kommer en faktura kan du bestrida den och hänvisa till att ingen beställning är gjord. Du kan också hänvisa till att du har kontaktat företaget och meddelat att du inte har beställt något.

Läs mer om att bestrida ett felaktigt krav

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej! Fått sms att min order saknar porto och att jag kan hämta den på distributionscenter, och att jag ska trycka på en bifogad länk. Har ingen order vad jag vet. Struntar man bara i detta sms då?

Therese

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Therese,

Ja har du ingen order bör du kunna strunta i sms:et.

Vi kan inte avgöra om sms:et är bluff eller inte men det är bra att du är uppmärksam.

Klicka inte på länkar från en avsändare som du inte känner igen, särskilt om du vet att du inte har beställt något.

Läs mer om bluffsms på vår webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Betyder skriftligen även e-mail?

Suzanne Söderman

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Suzanne!

Ja, mejl går bra och det räknas som skriftligt. Det viktigaste är att man själv som konsument får ett underlag som bevisar att man faktiskt har bestridit fakturan.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hejsan

Jag fick meddelande from Early Bird att de har ett paket från MGG Express som de skall leverera. Paketet kommer från Kina och har levererats till andra sidan landet till någon box i mitt namn.
Jag har inte beställt något och Early Bird är okontaktbar, och ännu så länge har de heller inte besvarat mitt mail där jag frågar efter adressen de levererat det till.

Jag vet inte hur jag skall hantera detta då företaget ligger i Kina och jag har ingen aning om hur man kontaktar dem och när jag kollade runt på nätet så är det många i min situation från detta företaget.
Jag är orolig över att de använder mitt namn och försätter mig i en ekonomisk situation som jag inte är ansvarig för. Hur tacklar jag det här och vad kan hända om de fortsätter att använda mitt namn och hur kan jag se det?

Helena

Svar:

Adam
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Helena,

Tack för att du kontaktar oss!

Som min kollega ovan skriver är du inte skyldig att betala för något som du inte beställt. Om det kommer en faktura har du möjlighet att bestrida kravet. Gör det skriftligen för att ha bevis att du har bestridit kravet.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Om du misstänker att någon använder ditt namn olovligen kan det handla om någon form av bedrägeri. Om du anser att du är utsatt för ett bedrägeri eller annat brott får du vända dig till Polisen och anmäla detta.

Hitta mer information om hur du gör en anmälan på Polismyndighetens webbplats


Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor