Frågor och svar | Kategori: Resor

Kan jag få återbetalning när Detur har gått i konkurs?

Fråga från konsument:

Hej!

Jag hade en resa bokad med Detur i februari i år. Eftersom de har gått i konkurs kan jag inte längre åka. Jag vill därför ha mina pengar tillbaka. Jag läste att man kunde få tillbaka pengar från Kammarkollegiet. Gäller detta fortfarande eller måste jag göra något annat för att få mina pengar tillbaka?

Mvh Emilia

Emilia

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Emilia,

Du kan tyvärr inte längre få ersättning från Kammarkollegiet. Det beror på att det gått mer än tre månader sedan Detur ansökte om konkurs. Det kan ändå gå att få tillbaka pengarna, men det beror på hur du betalade för paketresan.

1. Om du har betalat din resa med kredit
När du köpt något på kredit eller via faktura kan du ställa samma krav på kreditgivaren som på säljaren. Kreditgivaren är oftast banken. Du kan alltså kräva att banken återbetalar dig. Det kallas att använda invändningsrätten. Kontakta banken och förklara att du vill använda invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

2. Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du ha möjlighet att ta hjälp av den som ställt ut kortet till dig, oftast banken. Detta kallas för att göra en kortreklamation. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamationer

Ersättning från försäkringsbolaget
Normalt ingår inte skydd vid konkurser i din hemförsäkring. Men det finns försäkringar som kan skydda dig mot konkurser. Vänd dig till ditt försäkringsbolag om du tecknat en extra försäkring och ta reda på om den gäller för konkurser.

Kontakta Konsumenternas försäkringsbyrå för att få vägledning om försäkringar

Kontaktinformation till Konsumenternas försäkringsbyrå på deras webbplats

Möjlighet att kontakta konkursförvaltare
Kan du inte använda invändningsrätten eller göra en kortreklamation får du ställa ditt krav till konkursförvaltaren. Men oftast brukar inte sådana skulder bli prioriterade. Så det kan bli svårt att få återbetalning från konkursboet.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Är inte kammarkollegiet en garant för oss resenärer i just sådant fall som med detur ??

Thomas hellström

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Thomas!

Tack för din fråga!

För att kunna kräva ersättning ur en resegaranti hos Kammarkollegiet krävs det att du gör en ansökan inom tre månader från det att du fick information om att din resa ställts in. Då Detur gick i konkurs i oktober 2022 är det troligtvis för sent att göra en ansökan.

För närmare information om resegarantier rekommenderar jag att du tar kontakt med Kammarkollegiet

Vänligen,

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor