Frågor och svar | Kategori: Fordon
Får bilhandlaren säga nej till min reklamation för att jag skrivit över min bil på en annan?
Fråga från konsument:
Hej. Jag köpte en bil av en bilhandlare för ca 2 månader sen och när jag kom hem så skrev jag över bilen på min far. Bara någon vecka senare så började det visa sig väldigt många fel på bilen, firman hävdar att dom inte är ersättnings skyldig längre eftersom bilen är överskriven på min far. Är det så?
Mvh Isak
Isak Karlsson
Svar:
Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket
Hej igen Isak,
Jag har efter vidare efterforskningar uppdaterat mitt svar;
Du bör ha rätt att reklamera till bilhandlaren.
Läs här ovanför.
Återkom om du har några frågor.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej Isak,
Tack för din fråga. Vad tråkigt att ni upptäckt fel på bilen.
Din reklamationsrätt beror på köpet, inte äganderätten.
Konsumentköplagen tar sikte på att du som konsument köpt varan ett företag och lägger inget fokus på huruvida du fortfarande har äganderätten vid tillfället för reklamationen. Bilhandlaren får alltså inte säga nej till din reklamation utifrån att du inte längre är ägare av bilen.
Kontakta bilfirman igen och framför dina krav.
Läs mer om dina rättigheter vid fel på bil
Överlåta rätten att reklamera
Du kan även prova att överlåta rätten att reklamera bilen till din far. Det betyder att du ger din far rätt att klaga i ditt ställe. Det ska du göra skriftligen.
Det finns nämligen en dom från Högsta domstolen (HD) som ger andrahandsköpare av hus rätt att ta över reklamationsrätten. De nya ägarna fick då rätt att klaga till entreprenören som byggt huset.
Domen från HD är prejudicerande. Det betyder att den vägleder om hur liknande fall ska bedömas. Utifrån denna dom skulle din far kunna reklamera till bilhandlaren. Men eftersom domen handlar om husköp är det inte säkert att man skulle bedöma köp av bil på samma sätt. Kommer ni inte överens med bilhandlaren behöver du eller din far pröva ert ärende.
Hur prövar ni ärendet?
Din far kan vända sig till tingsrätten för att få en bedömning.
Du kan istället göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN ger en rekommendation hur du och bilhandlaren ska lösa tvisten. Det kostar inget att pröva ärendet hos ARN.
För att ARN ska pröva tvisten måste företaget sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom 30 dagar. Summan som ditt krav rör sig om måste även ligga över ARN:s värdegräns.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Hoppas det löser sig för er.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket