Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp

Får vi inte ångra vårt köp av beställningsvara?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej!

Vi köpte en soffa på hemdesigners hemsida.
Copenhagen x Kragmann 277x170cm. Färgval: "SOFIA - 02" Uppsättning: Fram från vänster: Schäslong 112x170cm, Divan 165x122cm. 4st 50x50cm kuddar. Skiss OK av kund mejl 2/11-22

Vårt husköp blev hävt och vi bor i en liten temporär lägenhet. Vi önskar nu returnera soffan. Butiken vill ej gå med på det och hänvisar till att vi godkänt villkor:
Allmänna leveransvillkor: Varuleverans sker så gott som uteslutande direkt från fabrik i annat land. Ändring eller annullering av en order på en beställningsvara accepteras därför ej. Levererad vara förblir säljarens egendom tills dess full betalning skett. OBS! Ångerätt gäller endast på lagervaror. OBS! EJ DENNA ORDER

I min mening kan vår rätt till ånger ej avtalas bort. Färgvalet är standard (finns på hemsidan som val) likaså uppsättningen (var divanen ska vara). Vi hävdar att detta ej är någon specialbeställning utan väldigt standard och att det finns referat kring soffköp på detta sätt.

Vad gäller ?

Vänligen
Victor Kjellander

Victor Kjellander

Svar:

Cecilia
Cecilia
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Victor,

Det stämmer att ångerrätten ej kan avtalas bort.

Dock finns det visa undantag när du inte kan ångra dig. Det gäller till exempel specialtillverkade varor som har tillverkats utifrån din beskrivning, precis som du nämner.

Du kan hävda att ni har ångerrätt om, som du skriver, soffan finns i företagets ordinarie sortiment. Har ni inte gjort några andra val än de standardalternativ som företaget anger på webbplatsen tyder det alltså på att ni ska kunna ångra köpet.

Att företaget måste beställa varan behöver alltså inte betyda att ni förlorar er ångerrätt, eftersom varan inte har specialanpassats efter era önskemål.

Maila företaget och framför vilka krav ni ställer.

Läs mer om ångerrätt

Under steg 3-6 i guiden, du når via länken ovan, kan du läsa vad ni kan göra om ni inte kommer överens med företaget.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor