Frågor och svar | Kategori: Fordon

Kan ett nytt företag ta över min förlängda bilgaranti?

Fråga från konsument:

Hej
Har fått brev från Svenska Garantier/Nordic Safely Group AB som säger att de har tagit över verksamheten efter Svenskt Fordonsgaranti, ett känt namn hos er. Jag måste erkänna, jag gick på det första utskicket om förlängd garanti och betalade. Men vad gör jag nu med begäran om betalning för ytterligare ett år från ett annat företag? Uppmaningen kom en dryg vecka efter att den första gick ut, och efter att ha sökt en del om Svenskt Fordonsskydd vill jag inte ha någon förlängning.

I brevet jag har fått står inget om vare sig tjänsten, uppsägningstider eller hur man säger upp avtalet. Avtal, förresten, vilket då? Och som jag har förstått det nu kan inte någon annan än biltillverkaren tillhandahålla en garanti. De är noga med att kalla det Garanti, inte Försäkring, för då behöver de vara registrerade hos FinansInspektionen, FI - vilket de inte är.

Vad ska jag göra? Snällt betala och säga upp avtalet, eller...?

Ove Fredriksson

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Ove,

Svenska Garantier kan inte ta över ditt avtal med Svenskt Fordonsskydd utan ditt medgivande.
Du är alltså inte bunden till ett avtal med Svenska Garantier.

Automatisk avtalsförlängning
Svenskt Fordonsskydd får inte heller förlänga ditt befintligt avtal hur som helst. I lagen om konsumentskydd vid automatisk avtalsförlängning finns regler om hur en förlängning ska gå till för att vara giltig:

  • I avtalet ska det finnas ett villkor om att avtalet kommer att förlängas om det inte sägs upp.
  • Företaget är skyldigt att skriftligen påminna dig om detta senast en månad innan avtalet måste sägas upp. 
Om det inte finns ett sådant villkor, eller om företaget inte påminner i rätt tid, har du rätt att omgående säga upp avtalet.

Gör så här:

1. Meddela båda företagen att du inte vill ingå något nytt avtal och att du med omedelbar verkan säger upp det eventuella avtal du har med Svenskt Fordonsskydd. Skriv till företagen, via mail till exempel, så att du kan visa vad du framfört och när.

2. Får du en faktura du anser är felaktig så har du möjlighet att bestrida den.

Läs mer om att bestrida faktura

3. Gör gärna en anmälan kring det som hänt till Konsumentverket. En anmälan till Konsumentverket når våra jurister och kan vara en grund för deras tillsynsarbete. Din anmälan kommer dock inte resultera i en prövning i ditt enskilda ärende.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Tack Cecilia för svaret, precis vad jag behövde veta!

Ove Fredriksson

Fråga från en konsument

Nu har ett bolag till kommit in på ovan ställda frågabolaget heter Fortnox De hotar med inkasso Ska jag betala eller bara

Sven Danielsson

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Sven,

Tack för din fråga.

Vi kan inte svara på vad som är rätt eller fel ditt enskilda fall. Det beror på att vi ger oberoende vägledning.

Det kan vara så att företaget använder Fortnox för att sköta deras fakturering men som sagt det kan vi inte avgöra.

Anser du att fakturan du fått är felaktig ska du bestrida den.

Läs mer om att bestrida faktura

Ytterligare stöd och råd
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan ha möjlighet att vända dig för mer information och stöd. De kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag. Kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Hoppas det löser sig för dig.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

I fallet med Svenska garantier löste det sig. Mailade dem och hänvisade till lagen om konsumentskydd. Tittade också i ursprungliga brevet från dem där de faktiskt själva säger att avtalet kan sägas upp när som helst ”enligt lagen om konsumentskydd nummer si och så” utan mer förklaring. Det sa’ mig inget första gången men efter er förklaring här fattade jag innebörden. De svarade rätt snabbt och det var inga problem att säga upp, fakturan krediterades direkt. De visste att fakturan inte var bindande och bråkade inte alls. Tyvärr pratade jag också med kommunens konsumentvägledare. Jag trodde först att jag behövde betala, sedan säga upp avtalet inför kommande år, och vägledaren höll med. Men det var fel! Bara att säga upp direkt. Men undrar hur många som betalade för att slippa problem…?
Har anmält ärendet till konsumentverket.

Ove Fredriksson

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Ove,

Tack för din återkoppling.

Vad roligt att höra att det löste sig för dig.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor