Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp

Kan företaget neka att ta emot en vara i retur?

Fråga från konsument:

Hej! Jag har köpt en vara via nätet på Luxaliva.se. Varan är för liten och jag är inte nöjd med köpet så jag skrev mejl till dem att jag vill returnera. Jag har fått till svar att de inte tar emot returer på varor som är köpt med kampanj/reapris samt att detta står på deras returpolicy på hemsidan. Jag har tittat på hemsidan och det står även så där. Men min fundering är om det är lagligt att göra så? Hemsidan och företaget verkar vilja framstå som svenskt men telefonnummer med mera är inte svenskt.

Nina Edbjörk

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Nina,

Om företaget vänder sig till dig som svensk konsument bör de också följa svensk lagstiftning. Enligt svensk lag har du rätt att ångra varor du köpt, oavsett om de är rea eller ej, inom 14 dagar från det att du fick hem det du köpt.

Det finns vissa varor som är undantagna från ångerrätten (till exempel varor som med bruten försegling inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl) som jag förstår det är det inte det handlar om i ditt fall utan att företaget säger nej på grund av att det var en rea vara. Och det är som sagt inte okej enligt svensk lagstiftning.

Skriv ett mail till företaget där du hävdar att du ska ha rätt att ångra dig.

Läs mer om ångerrätt

Om företaget inte hjälper dig kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank/kreditgivare beroende vilket betalsätt du valt. Har du betalat med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva samma krav på din kreditgivare/bank som du gör på företaget. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag vill skicka tillbaka en vara men får ingen adress.
Varan passade ej

Gun Karlsson

Svar:

Emma J
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Gun,

Börja med att skriftligen meddela att du vill använda din ångerrätt om det är så att du inte har gjort det skriftligen än. Om företaget sedan inte ger dig någon returadress trots att du ber om det kan du vända dig till din kreditgivare eller bank beroende på hur du har betalat.

Detta kan du läsa mer om i min kollegas svar ovan.

Vänligen

Emma J
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Har meilat till luxaliva för att få adressen men ej lyckats. Har även kontaktat konsumentman i Örebro. och Klarna där fakturan finns.Klarna vill att varan skal returneras senast den 7/3 Blir svårt, då jag ej har någon adress.

Irene Carlsson

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Irene!

Tack för din fråga!

Om du inte får något svar från företaget om hur du ska skicka tillbaka varan bör du kunna använda avsändaradressen eller den adress som bolaget är skriven på. Det är viktigt att du kan bevisa att varan skickades till en adress som på något sätt är förknippad med företaget (alltså avsändaradress eller bolagets postadress).

Det finns även möjlighet att använda sig av den så kallade invändningsrätten som mina kollegor ovan har redogjort för. Detta innebär att du tar kontakt med Klarna och ställer krav på dem. Kreditgivaren är lika ansvarig som företaget.

Vänligen,

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej Maja Den enda adress jag har är på förpackningen jag fick varan i som är Yun(Shipper only) Kantyxegatan 14 SE-21376 Malmö Sweden. Har även ringt bolagsverket men dom har ingen adress till detta företag. Har även varit i kontakt med klarna som säger att jag skall betala. Har i dag begärt uppskov med betalning på en vecka. Hur går jag vidare? MVH Irene

Irene Carlsson

Fråga från en konsument

Svar till Irene: Vi har i alla fall fått adressen från Luxaliva och tanken var att vi skulle skicka tillbaka paketet och de har gått med på returen av varan efter att Klarna agerat, men väl hos postnordombudet så kan de inte skicka paketet för det saknas zipcode/postnummer i adressen vi fått. Har skickat mejl igen för att höra om det finns någon zipcode men inget svar på det från Luxaliva. Det var flera veckor sedan, så nu står det still igen.

Nina Edbjörk

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej igen!

Om du inte tänker betala fakturan behöver du bestrida den. Att bestrida en faktura innebär att du protesterar mot den. Kontakta både Klarna och Luxaliva och förklara varför du inte tänker betala. Om du utnyttjat din ångerrätt behöver du meddela det.

Du kan läsa närmare om ångerrätten på vår webbsida

Om ni inte kommer överens
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen,

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Dålig reklam för Luxaliva , går ej att köpa något där, fick betala min vara trots att den ej passade
Gun Karlsson

Gun Karlsson

Fråga från en konsument

Samma här, luxaliva. Aldrig mer.

Patrick Gyde

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor