Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Kan företaget neka att ta emot en vara i retur?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej! Jag har köpt en vara via nätet på Luxaliva.se. Varan är för liten och jag är inte nöjd med köpet så jag skrev mejl till dem att jag vill returnera. Jag har fått till svar att de inte tar emot returer på varor som är köpt med kampanj/reapris samt att detta står på deras returpolicy på hemsidan. Jag har tittat på hemsidan och det står även så där. Men min fundering är om det är lagligt att göra så? Hemsidan och företaget verkar vilja framstå som svenskt men telefonnummer med mera är inte svenskt.

Nina Edbjörk

Svar:

Cecilia
Cecilia
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Nina,

Om företaget vänder sig till dig som svensk konsument bör de också följa svensk lagstiftning. Enligt svensk lag har du rätt att ångra varor du köpt, oavsett om de är rea eller ej, inom 14 dagar från det att du fick hem det du köpt.

Det finns vissa varor som är undantagna från ångerrätten (till exempel varor som med bruten försegling inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl) som jag förstår det är det inte det handlar om i ditt fall utan att företaget säger nej på grund av att det var en rea vara. Och det är som sagt inte okej enligt svensk lagstiftning.

Skriv ett mail till företaget där du hävdar att du ska ha rätt att ångra dig.

Läs mer om ångerrätt

Om företaget inte hjälper dig kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank/kreditgivare beroende vilket betalsätt du valt. Har du betalat med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva samma krav på din kreditgivare/bank som du gör på företaget. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Jag vill skicka tillbaka en vara men får ingen adress.
Varan passade ej

Gun Karlsson

Svar:

Emma J
Emma J
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Gun,

Börja med att skriftligen meddela att du vill använda din ångerrätt om det är så att du inte har gjort det skriftligen än. Om företaget sedan inte ger dig någon returadress trots att du ber om det kan du vända dig till din kreditgivare eller bank beroende på hur du har betalat.

Detta kan du läsa mer om i min kollegas svar ovan.

Vänligen

Emma J
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor