Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Företaget säger att jag skickade tillbaka det jag ångrat till fel adress. Vad är det som gäller?

Fråga från konsument:

Hej. Jag beställde en jacka från en webbshop. När jag fick hem jackan så tyckte jag inte om den så jag skrev till företagets mailadress att jag ville utnyttja min ångerrätt, precis som det står att man ska göra i deras villkor. Jag fick inget svar av dem hur jag skulle göra för att skicka tillbaka det. Jag skrev till dem flera gånger under några veckor och tillslut bestämde jag mig för att skicka tillbaka jackan till den avsändningsadress som stod på paketet eftersom det inte finns någon adress på deras webbsida. Nu säger företaget att jag skickat till fel adress och att de därför inte kommer betala tillbaka till mig. Jag har redan betalat min faktura. Vad ska jag göra?
Hälsningar

Martin

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Martin,

Företaget ska ge dig viss information innan avtalet ingås, som till exempel deras adress, så egentligen ska du inte behöva vänta på anvisningar om vart returen ska skickas vid nyttjande av ångerrätten. Då du inte fick svar från företaget hur och vart du skulle skicka tillbaka ditt paket bör du kunna använda avsändaradressen eller den adress som bolaget är skriven på.

Tänk på att du behöver kunna bevisa att varan skickades till en adress som på något sätt är förknippad med företaget (alltså avsändaradress eller bolagets postadress).

Invändningsrätt
Om du valt att betala med faktura via att faktureringsbolag, som till exempel Klarna, skyddas du av konsumentkreditlagen som ger dig rätt att ställa samma krav mot din kreditgivare som du gör mot företaget. Om företaget inte återbetalar dig bör du alltså ha möjlighet att istället vända dig till din kreditgivare. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

Allmänna reklamationsnämnden
Om du och företaget inte kommer till en lösning, och du inte har möjlighet att använda invändningsrätten, kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Hoppas det löser sig för dig.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hejsan, vi har också blivit utsatta för detta. Dock har jag inte använt tjänsten och vi får heller inte kontakt med bedragarna. De har också gjort det omöjligt för än att kunna skicka ett svar till dem skriftligt eller per mejl. Vi har gjort allt vi kan, vi ska polisanmäla ärendet. Om någon drabbad vill höra av sig för en gemensam polisanmälan vänligen kontakta mig på p.alexander.tiitus@gmail.com. Mvh, Peeter

Peeter Daffy Tiitus

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor